Sunday, September 11, 2011

Lite om träningen den senaste tiden

Tidigare har jag i slutet av månaden ägnat mig lite åt att sammanfatta hur träningen den månaden gått. Eftersom jag numera skriver lite mer regelbundet på bloggen har det blivit lite si och så med sammanfattningar. Jag ska försöka hitta en bra (och intressant?) form för detta. Senast jag skrev någonting sammanfattande handlade det om maj och juni. Och nu är det väl dags för juli och augusti.

Juli
2471 minuter (41h och 11min) träning loggad
91 mils förflyttning (utomhus)
145 snittpuls (över alla mätta pass)
36 pass registrerade
78 mil cyklade utomhus
127 km löpning
Tävlingar: Vansbrosimningen, Helsingborg Triathlon

Augusti
2769 minuter (46h och 9min) träning loggad
102 mils förflyttning (utomhus)
144 snittpuls (över alla mätta pass)
41 pass registrerade
87 mil cyklade utomhus
144 km löpning
Tävlingar: Cykelvasan, AXA Stockholm Triathlon

Semester (och ja, jag saknar hjälm, illa!)
Rent generellt över dessa månader kan sägas att fokus klart och tydligt skiftat över från cykling mot löpning. Jag är inte alls säker på att det är en övergång som jag är helt nöjd med, cykling är trots allt nummer 1. Men dock har den nog varit ganska nödvändigt för att skaffa mig nödvändig löpargrund för att klara av Lidingöloppet på ett vettigt sätt. Jag tror också att denna fokus skall hjälpa mig att få en bra grundförmåga som jag sedan kan underhålla även om det inte blir lika frekvent med löppass framöver. Planen är ju trots allt att köra VR och springa mara med en månads mellanrum nästa år, vilket kommer att kräva att både cykel- och löparben hålls igång. Sedan är ju trots allt både cykling och löpning en delmoment i triathlon. Det är iofs även simning, vilket jag uppenbarligen totalt ignorerat träningsmässigt.

En 20-milare Stockholm-Sandviken hann jag med i alla fall...
Även tidsmässigt och sträckmässigt har dessa månader varit lite mindre intensiva än tidigare vilket huvudsakligen beror på färre distanspass och mer intensitet, några tävlingar (och sålunda återhämtning) samt semestertider. Egentligen borde man väl få mer tid att träna när det är semester, men det verkar inte riktigt fungera så. Under semestertider faller ju alla rutiner, och rutiner och fasta tider är viktigt för planeringen.

...följt av lite härlig stigcykling i Högbo Bruk (komplett med blodvite).
Jag har nu även börjat fundera på vinterträningen. Det är lite svårt eftersom jag vill göra så mycket. Risken är att det varken blir hackat och malet. Jag vill t.ex. köra Vasaloppet på ett vettigt sätt, hålla igång löpningen, skaffa mig en bra cykelgrund inför vårkanten, lära mig simma. Det borde minimum ge (fram till mars):

  • Skidor - 2-3 pass i veckan (intervaller, distans, styrka)
  • Löpning - 1 pass i veckan
  • Cykling - 2 intervallpass i veckan
  • Simning - 1 simpass i veckan (minst)

Och sedan ska man tydligen vila också. Jag behöver någon som bestämmer åt mig! Min förhoppning tidigare var att det skulle vara SSC, men det känns inte som det längre. Jag har tidigare betalat en del pengar för lite tester, träningsprogram och coaching men måste tyvärr konstatera att det inte alls blivit som jag hade hoppats på. Första testet var väl okej, träningsprogrammet ganska mediokert och på en låg nivå och coachingen relativt obefintlig eftersom jag sällan får svar på mail. Framförallt skulle jag vilja ha betydligt tydligare träningsprogram som berättar vilka intervaller som jag ska köra, i vilka pulszoner/watt som dessa ska ligga. "Löpning 60min" kan jag lista ut själv, det behöver jag inte betala pengar för.

Efter Lidingöloppet blir det minst en träningsfri vecka i alla fall. Det är en sak som är säkert. Periodisering tror jag att det kallas.

No comments: