Tuesday, September 20, 2011

Lidingöloppet 2011 - Pre-race Report

Känsliga läsare varnas: följande inlägg kommer inte ha något alls med cyklar att göra!

På lördag är det dags för nästa vända i den svenska klassikern - Lidingöloppet. Självklart avhandlar jag detta i ett litet "inför"-reportage i form av en fejkad och lam intervju. Men hej, det var det bästa jag kunde komma på idag. Can't blame a guy for tryin'.

Hej Mattias, snart är det dags för Lidingöloppet. Hur har förberedelserna varit?
Hej. Förberedelserna har väl varit helt okej. Jag har fått ganska många mils löpning i benen under de senaste månaderna. En hyfsad mix av distans och kvalitet. Så här i efterhand hade jag givetvis kunnat önska mig något distanspass uppåt 30km och kanske några fler kuperade pass. Det hade väl inte heller varit helt fel att ge sig ut på Lidingö och prova banan. Men överlag tror jag inte att jag skulle kunna förberett mig bättre utan att ge upp cykeln helt och hållet och utan att släppa tävlingarna i augusti.

Hur känns dagsformen?
Som vanligt: inget vidare. Är jag inte på gång att bli lite snuvig? Gör det inte lite ont i höger fot och vänster knä när jag springer? Kommer foten att hålla etc.? Men så ska det väl vara. Lite adrenalinpåslag så glömmer jag bort alla krämpor.

Sista förberedelserna inför loppet?
Inga konstigheter egentligen. Ett lätt intervallpass ikväll (tisdag) och några kilometers lätt jogg på fredag. Hämtar nummerlappen på fredag och cyklar sedan förmodligen in till stan på lördagen. Och hoppas på att jag sedan kan cykla hem. Kolhydratladdar givetvis torsdag och fredag. Och just det ja, måste gå på dass på lördag förmiddag också.


Målsättning och förväntningar?
Helt omöjligt att säga. Inför Göteborgsvarvet sa jag 5.20-tempo första milen och 5.00-tempo andra milen. Detta eftersom jag totalt underskattat boosten av tävling och av att ha löpare runt omkring mig. Det blev 5.00-temp rakt över, trots att förberedelserna inte var optimala. Med tanke på min träning innan och på hur kroppen känns… tja 5.10-tempo under första 2 milen och 5.50-tempo under sista? Och så lite osäkerheter på det så får vi 2:45. Jupp, 2:45 får det bli.

Avseende förväntningar så hoppas jag på en rolig och intressant runda i fint väder. God publikuppslutning och sjudundrande hejarklack när jag springer i mål (bestående av typ fru och dotter). Jag hoppas också på att mina ben skall vara tillräckligt pigga för att cykla, både hem och på söndag.

Några sista ord?
Oj, det låter väl lite väl dramatiskt. Med ganska stor sannolikhet kommer jag inte att dö under loppet. Möjligtvis springa in i väggen, men inte dö. Som vanligt på alla dessa stora arrangemang går det att följa resultaten via SMS. Skicka ett SMS till 72456 med texten LL startnummer. Exempelvis LL 41062 för att följa mig. Andra intressanta startnummer är 40440 (Ketil) och 91633 (Christian). Race Report kommer i sedvanlig ordning på bloggen. Uppdatering på fejjan kommer så fort Telias mobilnät börjar funka.

Lycka till!
Tack!

No comments: