Friday, September 23, 2011

Ytterligare höjder på dumheten

Nu har det hänt igen. Dumheten har tidigare florerat på SVT, och nu har den nått DN.

Återigen (som jag tidigare talat om här): jag har cykelkläder (eftersom jag tränar på cykeln relativt mycket), jag måste byta om när jag cyklar till jobbet (12km i kostym är ingen höjdare oavsett väder), jag har en cykel med bockstyre (som dock inte kostar i närheten av 20000:-) och mitt trivseltempo är något högre än medelcyklistens. Men enligt Erik Helmersson på DN är detta fel och en styggelse.

Istället borde jag sätta på mig en träningsoverall och gul reflexväst, skaffa mig en halvrisig, rostig gubbcykel cykel med osmord kedja och sedan lunka på i 10-15 km/h. För att matcha det borde jag väl också börja köra mot rött, cykla på trottoaren och mot enkelriktat. Bara för att falla in i mallen alltså. För att cykla snabbt iförd cykelkläder är ju det värsta som finns i cykelstockholm. Åtminstone enligt Erik. 

Edit: Kom just på ett annat sätt att inte sticka ut. Köp en stadsjeep för 400.000 och sitt i köer några timmar om dagen för att åka in och ut genom stan. Det är ju också ett sätt att inte sticka ut.

Och det här hemliga TdF-tecknet som han talar om, hur funkar det? Hur visar man ett tecken när man ligger i ryggen på någon? Och varför i hela fridens namn skulle en TdF-cyklist berätta när han tänker göra en utbrytning?

Nä du Erik Helmerson, gör om, gör rätt. Orka fundera på de riktiga problemen i cykelstockholm istället och sluta raljera över saker som bara är skapade i din hjärna.

8 comments:

Mr. White said...

+1 På den!

Snabbare, starkare, snyggare said...

Definitivt +1 på den! (Och lycka till imorgon:))

Johan T said...

Pratar han om klungkörningstecken kanske? Jag använder alltid ringklockan om jag vill om.

Johan T said...

Pratar han om klungkörningstecken kanske? Jag använder alltid ringklockan om jag vill om.

Elin said...

Jag undrade precis samma sak om det hemliga tecknet så jag mailade och frågade honom, återkommer om jag får något svar.

Middleman said...

Tack Vilma :)

Jag brukar också använda ringklockan. Men det kan ju inte vara det som är det hemliga TdF-tecknet eftersom TdF-cyklisterna sällan har ringklocka på sina cyklar ;)

M said...

Stämmer det att Robert Collin på aftonbladet skall börja som ledarskribent på DN?

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/bil/article13113728.ab

Johan said...

Kul att du nämnde stadsjeepen för i nästa dags DN recencerade man med förtjusning en för 525 000:- där inget av tillvalen kostade under 25 000:-. Men så är den ju inte heller ämnad för den sunkiga svettiga "medelklass" som Erik Helmersson flinar åt.