Monday, June 20, 2011

Stupiditeten i ”cykeldebatten” når oanade nya höjder

Media står verkligen på cyklisterna sida. Den journalistik som förs fram är verkligen nyanserad och tar upp allas syn på ”problematiken”. Eller vänta nu, så är det ju faktiskt inte alls. Jag trodde i min enfald att botten var nådd när Collin testade att cykla. Men icke, Afton****** blir nog slagen med hästlängder av den Nyhetspanel som utspelade sig i SVT:s God morgon Sverige i torsdags.

Klippet hittar du här, ca 10 minuter in. Men eftersom det kommer att försvinna den 16:e juli tänkte jag spara lite guldkorn till eftervärlden.

Panelen består av Stig Malm (SM), fd LO-ordförande, Kristina Axén Olin (KAO), fd moderat borgarråd i Stockholm och Göran Hägg (GH), ja vem är det? Kanske hans uttryck ”Ordning och reda, Stalin på fredag” kanske kan ge en ledtråd? Ämnet som tas upp i panelen är Per Ankersjös utspel om att bl.a. ”right-turn-on-red” borde ses över om den kan införas i Sverige. Panelen leds av Johar Bendjelloul (JB).

JB börjar med att berätta om Per A:s utspel ”om att cyklister ska få cykla mot rött”, komplett med bilder på cyklister som cyklar rätt ut i korsningar och på trottoaren. Han tillägger sedan lite i förbifarten att det alltså handlar om att cykla mot rött när man ska svänga höger. Stig Malm är först ut:

SM - Jag är orolig när jag är ute och går, jag går för det mesta, att blir påkörd av en cyklist. Därför att dom cyklar inte på gatorna, utan dom cyklar på trottoarerna. Och när mina ungar var små, 5 år, då fick dom cykla på trottoarerna, men nu kommer fullt vuxna människor på sådana här speedcyklar och cyklar i 50 km på gatorna.

Jaha? Vi cyklar alltså enbart på trottoarerna nu? I vanliga fall brukar vi få pisk för att vi cyklar på gatorna. Eller har du missuppfattat det här med delade gång- och cykelvägar? Med 50 km så misstänker jag att SM menar 50 km/h och inte 5 mil. Men som relativt van pendlare så måste jag nog säga att jag faktiskt nästan aldrig sett någon som cyklat 50 km/h på en trottoar, eller gata i stan för den delen. Och snälla SM, berätta för mig vad en speedcykel är. Har det något med knark att göra?

GH och KAO hakar sedan på:

GH - Dom är värsta dom som har ryggsäck och cykelhjälm, den kombinationen är dödlig.
KAO - Och har dom dessutom handskar, då är det bara att ta skydd om dom har det.

Hmm okej. Om jag cyklar till jobbet och måste få med mig dator och ett ombyte, och om jag dessutom är klok nog att skydda mitt huvud, då är jag en livsfara för alla runt omkring mig. Och om jag utöver detta väljer att skydda mina händer med handskar (att ta emot asfalten utan handskar efter en ev. vurpa är inte att föredra), är jag ännu farligare?

GH filosoferar sedan runt ”Right-turn-on-red”:

GH - Att dom kör mot rött ändå är inte en ursäkt, vi tillåter inte andra hemska brott i det fallet.

Japp, att köra mot rött är alltså ett ”hemskt brott”, att jämställa med mord, pedofili och våldtäkt. Sedan är det märkligt att förslaget om "right-turn-on-red" i media fått betydelsen "legalisera cyklisterna brott mot mänskligheten". Det har självklart inget att göra med att få det att flyta smidigare i trafiken, för såväl cyklister som för övrig trafik.

KAO ondgör sig vidare över det hemska släktet cyklister:

KAO - Jag är sån hundägare som är ute och promenerar väldigt mycket och är livrädd. Och jag håller med Göran, har dom hjälm och ryggsäck och handskar och i västa fall glasögon, då är det bara och spring och gömma sig.
Dagens rebus
Vad ska man säga? Ytterligare en grad av livsfarlighet införs här: glasögon. Men vad menar hon för glasögon? Läsglasögon kanske? Då är jag nog beredd att hålla med, cyklister som sitter och läser på cykeln är inte att leka med. Vanliga glasögon? Då förstår jag inte riktigt, det borde väl vara bättre om de som behöver glasögon även har dem på sig när de cyklar. Solglasögon? Förstår resonemanget om det är becksvart och mitt i natten. Glasögon för att skydda sig från sprättande grus, humlor, flugor, pollen, m.m. vid cyklingen? Då förstår jag verkligen inte vad hon menar.

För övrigt måste jag bara berätta hur mycket jag uppskattar hundägare som går på ena sidan den kombinerade cykel- och gångbanan samtidigt som deras hund springer i gräset på andra sidan, kopplad med ett tunt 5-meterskoppel av dra-in-släpp-ut-variant. Det är verkligen jättelätt att se i skymningen och det är verkligen jättekul att bli utskälld av en hundägare för att man är så dum att man kommer och cyklar på cykelvägen.

Sedan dyker den opartiske programledaren JB in i debatten med sina egna erfarenheter:

JB - Dom farligaste är väl dom här som har det som dagens träningspass och cyklar, som kommer i cykelhjälm och i aerodynamisk hjälm i full fart och ingen ska få hindra mitt tränande.
Aerodynamisk hjälm, tempostrut, tempohjälm; kärt barn har många namn.
En enig panel håller med, jo dom är dom absolut farligaste… För det första så är det faktiskt väldigt sällan som jag ser cyklister i både vanlig hjälm och tempostrut. Har nog faktiskt aldrig hänt. Och när jag tänker efter så har jag nog faktiskt aldrig sett någon i stan med tempohjälm överhuvudtaget. Sedan är det ju faktiskt många tempocyklister som förlägger sina träningspass innanför tullarna eftersom det går att hålla bra och jämn fart där… eller så är det kanske just därför som dom föredrar en stilla landsväg.

Sedan avslöjar KAO att hon kanske inte bara tagit ett järn innan sändningen, utan att faktiskt speedcyklat på riktigt:

KAO - Det vore bättre att kanske bygga lite spännande cykelbanor i luften och så som man kan göra i övriga världen.

Absolut, varför inte?

Så för att på ett nyanserat sätt sammanfatta panelens utlåtande: cyklister på speedcyklar, med ryggsäck, cykelhjälm, tempohjälm, handskar och glasögon (oklart vilken typ) som cyklar i 50 km/h på trottoaren riskerar att mer eller mindre döda allt i sin väg.

Ja, just det är jag nog faktiskt böjd att hålla med om. Vilken tur att jag inte sett det ännu.

Sedan finns det ju en annan aspekt av denna s.k. nyhetspanels utlåtande, som bekostas av licenspengar och ska stå för oberoende Public Service. Byt ut ordet/benämningen cyklist i uttalandena ovan till t.ex. arab, jude, homosexuell, same, så har du något som absolut inte skulle gå att sända, varken i SVT eller i någon annan kanal för den delen.

No comments: