Wednesday, December 14, 2011

Ironman Kalmar

Jaha, så har det då meddelats att Kalmar Triathlon till nästa år har officiell Ironman-status.

“Being able to host the only Ironman competition in Scandinavia is a great initiative which will definitely bring Kalmar into the sport tourism spotlight and will have huge benefits for both the town and the region, so today is a big day for us” says Johan Persson, the Mayor of Kalmar.


Vad innebär då detta för själva tävlingen?  Det positiva är väl att det höjer tävlingens status betydligt, det ställs större krav på organisation och arrangemang och lockar förhoppningsvis ännu mer publik. Även om ryktet säger att Kalmar skött sig alldeles utmärkt vad det gäller de två sistnämnda sakerna tidigare. Dessutom finns det ju plötsligt en möjlighet att kvala (eller ha tur med lottningen) in till Ironman-VM i Kailua-Kona, Hawaii. Det negativa är väl att det förmodligen blir betydligt större rusning efter startplatserna och boende i Kalmar. Registreringen öppnar den 20 december och jag har hört om folk som bokat hotellrum redan nu. Dessutom blir det betydligt dyrare att anmäla sig, 4500 kr verkar det som om att det landar på.

Triathlon - nästan alltid kul och roligt!
Vad innebär då detta för mig? Tja, att jag förmodligen måste bestämma mig väldigt snart om jag ska köra 2012 eller 2013. Jag (och resten av familjen) har ju redan biljetter och boende klart till Cykelvasan den 11 augusti, så det avbokar jag inte. Kalmar går en vecka efter det, så frågan är om man kan se Cykelvasan som ett sista långpass innan Kalmar. Och visst skulle det vara lite häftigt att vara med på den första Ironman-tävlingen i Skandinavien någonsin.

Och Ironmanstatus eller inte, det är fortfarande lika jäkla långt och jobbigt och... kanske helt underbart.