Saturday, April 14, 2012

Ytterligare cykeldagar

Jag har hört 2 saker hemifrån. En rolig - Brynäs leder med 3-0 i SM-finalserien, och en tråkig - toksnö i Stockholm på lördag. Med tanke på det sistnämnda ska jag fatta mig kort om de senaste dagarnas händelser här på Mallorca.

Igår (fredag) idkade jag vilodag från cykeln och tog endast en "lätt" löptur på 15km. 7.5km åt ena hållet, det började tokregna, och sedan tillbaka. Riktigt fint att springa längst strandpromenaden. Hade några lätta funderingar på ett rullpass på eftermiddagen (då regnet upphört), men tog mitt förnuft tillfånga och slappade istället. Besökte även en cykelmässa (tysk sådan) och shoppade ett nya däck, samt kompressionstights (som verkar vara hett nu). Återkommer med utlåtande.

Idag (lördag) var det utlovat runt 15 grader, blåsigt och ev. några skurar på eftermiddagen. Vår tur skulle gå runt den västra spetsen på Mallorca, kustvägen via Andratx-Estellencs-Banyalbufar-Deia-Soller och hem (över favoriten Coll de Soller igen). Bortsett från att det blåste riktigt ordentligt och att det var ganska kallt så fort solen gick i moln, var det en riktigt rolig tur. Fick återse "Militärbacken" igen, vilket var min först klättring förra gången på Mallorca.

Bortsett från starten genom Palma, och avslutningen förbi flygplatsen var det inte platt någonstans. Det blev precis som första riktiga turen, många frifartsträckor med återsamling allt eftersom. Ganska mycket intervallpass alltså. Men jag var pigg idag! Sprätte ordentligt i många backar och slog både snittwatt- och tidsrekord i Col de Soller (7,3 km med snittlutning 5,7%) - 25:36 och 296W (118% av FTP), medelpuls på 157.

Slapp regn (och snö) gjorde vi också.

Dagens belöningspåse - minimuffins från frukostbuffen
Cykelbrännan börjar ta sig - randen bör dock vara ännu lite skarpare
Någonstans längst vägen
Kusten!
Blått vatten och stup!

No comments: