Friday, April 13, 2012

En helt vanlig torsdag...

...på Mallorca borde vara en återhämtningsdag efter 5 dagars ganska hård körning. Allt är väl relativt, men jag vet inte om dagens pass en med lite vilja kan beskrivas som ett återhämtningpass. Ca 13 mil, 2 mindre berg och lugn körning utlovades.

Som vanligt blev det ganska lugnt tempo till en början. Dagens första stigning kom vid Randa/Cura. 232 höjdmeter och 4.3 km (snittlutning på 5.3%). Cura är ett kloster som ligger på berget Randa som är en puckel ganska mitt på Mallorca (eller om det är tvärtom). En riktigt schysst utsikt är det där uppe. Jag tog det väl lite halvlugnt i alla fall och klättrade på 15:14. Efter upp och ner för Randa bar det sedan av till Petra och det obligatoriska fikat på torget. Det var ganska full på torget, men inte riktigt så fullt som jag kommer ihåg det från förra året.

Efter Petra en transport på ett par mil till ett litet berg med ett… tada: kloster! Det verkar som om det finns kloster på vartenda berg här på Mallorca. Nåväl, Santuari de Montission hette detta kloster och det var en liten bekväm stigning på 108 höjdmeter och 1,7 km. Upp på 5:50… dvs. perfekt att köra backintervaller i. Varför har vi inte någon sådan backe lätt tillgänglig hemma?

Därefter som vanligt hemlängtan och bråttom hem. 53km med ett snitt på över 35 km/h inklusive ett par långsamma stadspassager. Sista 2 milen kördes belgisk kedja i ett rasande tempo. Några flög av och jag klämde ur det sista ur mina stackars ben.

Sammanlagt 133km, 4:24 i sadeln, 30,2 km/h i snitt och 1345 höjdmeter. Ett riktigt bra återhämtningspass alltså.

Uppe på Randa
Ytterligare vy från Randa
Torget i Petra

No comments: