Monday, April 23, 2012

Menace to Society

Jaha, då var det dags igen. Polisen ska ha extra övervakning på cyklister den här veckan. Polisman Stefan Lindahl citeras på några ställen, både i DN och på Sveriges Radio (Godmorgon Stockholm) och han säger nog några saker som är rätt, men också saker som är helt fel. Exempelvis: "Folk har en tendens att trampa på. Och då talar jag inte om hastigheter i 15 km i timmen, utan snarare 30,35, 40 km i timmen. Så fort får det inte gå på en cykelbana". Men vad kan man nu kräva av en trafikpolis? Ett tydligare svar om den grymt otydliga regeln finns här.

Och jag orkar inte vika ut mig över medias språkbruk och vinkling av det hela. Det har faktiskt Cyklistbloggen redan gjort alldeles utmärkt. Men visst känns det enormt tröstlöst att den enda vinklingen av pendlingscykling i stan är att det bara är problem, alla cyklister är galna, m.m. Det är så oerhört sällan som någon positiv aspekt tas upp.

En glad polisman!
Det kanske är så att jag har fel? Den pigghet jag känner av att få röra på mig varje dag i ur och skur, den frihet och självständighet som jag känner över att själv råda över min resa till jobbet, och det faktum att jag faktiskt (om än i en liten skala) faktiskt bidrar till lite mindre utsläpp och till lite mer plats för annat än bilar i stan. Den känslan är kanske helt fel... Jag är kanske helt vilseledd. Ett offer för en bil- och petroliumindustrihatande fanatikerkonspiration.

Det kanske helt enkel är så att jag ska se till att familjen har två bilar igen (vi har nyss sålt den ena eftersom vi väldigt sällan hade behov av 2 bilar samtidigt) så att jag och frun kan ta varsin bil till jobbet (vi jobbar ju trots allt på olika ställen i stan), skjutsa dottern 1 km till skolan och bidra till stadskassan genom att betala bensinskatt och trängselskatt. Och självklart lyssna på Radio Stockholm på morgonen, dels för att via trafikrapporten få reda på var jag kommer att bil stående den här morgonen. Och dels för att kunna (å bilisternas vägnar) bli lite upprörd när Godmorgon Stockholm rapporterar om de galna cyklisterna som förstör hela trafiksituationen i Stockholm.

Eller kanske inte...

No comments: