Saturday, April 7, 2012

Mallorca - ankomsten

5:55 är inte en vettig tid att flyga från Arlanda på. Huvudsakligen eftersom det innebär att man måste gå upp vid 3-tiden för att komma i tid till flygplatsen. Det gjorde vi i alla fall. Anna och Valencia körde mig till flygplatsen och fortsatte sedan vidare till Sandviken för lite påskfirande. Vi hämtade dessutom upp Peter K i Hägersten. Note to self: 2 cyklar i hårda väskor + bagage för 10 dagar + bagage för fru och dotter = trångt även i en Saab 9-5:a.

Fördelen med att flyga 5:55 var dock att vi landade på Mallorca kl 9:30 och sålunda hade en hel dag extra mot det andra Stockholmsgänget som kommer vid 23 ikväll (enligt ryktet efter att ha mellanlandat i London och Madrid). Rummen fick vi tillgång till direkt och kunde därmed börja med det väsentligaste: montera ihop cykeln. Jag hade packat rutinerat med lagom mycket "stoppning" och eltejp. Lagt alla lösa delar i en liten låda. Glömt att försegla lådan. Hade alla lösa små delar huller om buller i cykelväskan. Som tur vad hittade jag alla skruvar.

Jag ska byta styrlinda, vilken dag som helst.
Kl 13 samlades det första Stockholmsgänget för en första-dagen-tur. Dvs. alla utom jag. Allt strulade när jag skulle klä på mig och jag hittade ingenting. Kl 13.07 kom jag ner i lobbyn, där det var tomt. Hoppade raskt upp på hojen för att hinna ikapp eftersom jag hade en ganska god uppfattning om var de skulle åka. Efter någon km hoppar platspåsen med kamera, telefon, plånbok och rumsnyckel ur fickan och sprider ut sig över hela vägen. Bra start… verkligen. Allt verkar dock ha klarat sig med några få skråmor.


Solskenscyklist! Numera skäggfri och med rakade ben.
Efter ca 5km jagande kommer jag ikapp frontgruppen och därefter väntar 6 ganska behagliga mil i ganska kraftig vind. Började resan med armvärmare men plockade ganska raskt av dem. Kraftig vind, till en början med och sedan emot, relativt platt, 14 cyklister, solsken och blå himmel gjorde detta till mer eller mindre ett återhämtningspass. Men icke för ty en skön start.


I morgon väntar bergen på oss!

No comments: