Monday, October 3, 2011

Ytterligare ett skägg skrider till verket

Fredrik Virtanen, numera även han i journalistiskt korrekt helskägg, spyr galla i lördagens Aftonblad. Efter en lång karriär som medioker nöjesjournalist och självutnämnd trendguru (hu att hamna på Virtanens ute-lista) har han nu äntligen börjat få nosa på finrummet och skriva på ledarsidan.

Även Fredrik faller in i den journalistiska andan att berätta sanningen, dvs. upplysa oss, den icke journalistiskt grävande pöbeln, om hur det ligger till. Uttryck som "Så är det. Ingen, varken bilist ­eller gångist, tycker om en cyklist.", "I takt med allt fler cyklister kommer den siffran att stiga vidare." (ang. DN:s artikel om IF:s staistik, det finns även en bra replik ang "Safety in numbers" här) och "De cyklar fort och ignorerar ­trafikregler som är självklara för bilister. De är vettvillingar." ökar verkligen trovärdigheten i krönikan.

"Själv avskyr jag cyklister enbart av privata skäl. Jag är rädd för dem. Jag ogillar att de försöker köra ihjäl mig och mina barn.". Generaliseringar är ett kraftfullt verktyg som ofta används inom journalismen. Det verkar dessutom vara helt politiskt korrekt att använda dessa så länge länge som det handlar om icke-etniska grupperingar. "Själv avskyr jag araber enbart av privata skäl. Jag är rädd för dem. Jag ogillar att de försöker bomba ihjäl mig och mina barn." - det är ungefär samma generalisering, men jag tror inte att det hade platsat på en ledarsida.

Nej du Fredrik, som cyklist kan jag garantera att det inte sitter något pris på dina barns huvud. Men du verkar ha råkat ut för någon som missköter sig? Precis som jag, när jag cyklar med min dotter till skolan, ibland råkar ut för bilister som totalt ignorerar en liten 6-åring på cykel. Men jag är inte journalist (skägg har jag förvisso för närvarande) och kan inte spy galla på en ledarsida. Och jag tror faktiskt inte att alla bilister är ute efter att köra ihjäl min dotter.

Och slutklämmen är magisk även den:
"Ett införande av ­cykelkörkort är förstås ett omöjligt projekt, men en lag mot cyklar med fler än tre växlar i innerstadstrafik är inte orimlig. Det ­skulle garanterat få ner skadeantalet."
Nej Fredrik, cyklar har inga motorer... de snabbaste cyklarna har inga växlar alls. Men vad vet lilla enkla jag, det är ju du som sitter med "sanningen".

No comments: