Wednesday, October 12, 2011

Eftertankens kranka blekhet...

Glädjen blev kortvarig, ty lika snabbt som Sverige brukar göra en plattmatch efter en heroisk insats, slog bilisterna tillbaka efter Stockholms stads satsning på cyklisterna.

Jag brukar normalt sett vara ganska lugn vid cyklingen. Visst stöter man på idioter (av alla de slag och trafiksätt) dagligen, men det brukar inte vara någon idé att hetsa upp sig. På dagens hemresa var det dock lite för mycket. Vi börjar på Sibyllegatan. Jag och en grön Lexus RX-450 svänger in från Valhallavägen samtidigt. Jag ligger före och noterar ganska snart att han ligger väldigt nära och är väldigt sugen på att köra om. Nu är det ganska trångt på Sibyllegatan, så du måste ha fritt på mötande sida för att köra om. Varje gång som han är på väg att köra om kommer det dock en bil, ett övergångsställe eller rödljus. Vi saktar in, och sedan accelererar jag snabbare och ligger före. Lexusen kryper upp mot mitt bakhjul, planerar omkörning, men hinner inte om.

Jag verkligen ser för mitt inre öga hur den medelålders mannan i bilen sitter och svär: "#&!%, här har jag köpt en SUV för 600 tuss (minst) och så kommer jag inte snabbare fram än en cykel... jävla cyklist. Fåniga kläder har han också.". Vad jag inte förstår är varför han prompt skall köra om? På Sibyllegatan kan du inte köra mer än några hundra meter innan det tar stopp igen. Vanligtvis går det snabbare som cyklist än som bil, eftersom cykeln accelererar snabbare (de första metrarna) och dessutom kan köra förbi köerna. Men det är uppenbarligen väldigt provocerande för vissa.

Körde du en sådan här söderut på Sibyllegatan vid 17-tiden idag? I så fall - FUCK YOU!
Dansen fortsätter fram till Östermalstorg. Nu har den feta gubben tröttnat (vet inte om det är så, men jag misstänker det) och precis vid busshållplatsen bränner han förbi mig, med flera centimeter tillgodo och precis vid en stor jäkla vattenpöl som blöter ner mig. Vad han har missat är att det ett övergångsställe direkt efter busshållplatsen och direkt efter det att han kört om mig måste han tvärnita. Eftersom han svänger in lite framför mig (och direkt mot trottoarkanten) så har han dessutom effektivt eliminerat hela min planerade bromsstäcka inför övergångsstället. Jag tvärnitar också och lyckas precis stanna innan jag kör in i honom. Klappar till bakrutan men får ingen respons (självklart tonade rutor).

Sedan drar han, ignorerar människorna vid nästa övergångsställe och fortsätter. Jag kommer ikapp och upp jämsides vid Dramaten (han fick rött vid korsningen efter Östermalmstorg). Han tittar demonstrativt bort och accelererar hårt. Suck...

Sedan fortsätter det:
  • Vid Bukowskis svänger en parkerad bil rätt ut på cykelvägen - tvärnit
  • På Skeppsbron svänger en taxi rätt över cykelbanan utan att blinka - tvärnit
  • Vid Slussen stannar två cyklister tvärt i höger (sväng)fil på cykelbanan - tvärnit
  • Vid Mariatorget bränner en bil (föraren pratade i mobiltelefon och tittade rak framåt) rakt ner från "Horngatspuckeln" och in på Hornsgatan - tvärnit
  • På Swedenborgsgatan kör en bil rätt fram, men ändrar sig i sista sekund och svänger tvärt höger utan att blinka - tvärnit
  • Vid Södra station går en SMS:ande flicka rätt ut i gatan - tvärnit (och hon märker ingenting)
  • På Skanstullsbron tycker en vinglig herre att han helt plötsligt ska hålla till vänster, trots att han inte ska köra om, eller möter någon fotgängare - tvärnit
Några incidenter per dag får man räkna med. Men idag var det f-n i mig lite för mycket. Och var har jag gjort idag? Jo, jag har faktiskt varit en helt exemplarisk cyklist; visat tecken, stannat och släppt förbi fotgängare, stannat och lämnat företräde när reglerna påbjuder det, hållt så långt till höger som det bara går, etc. Har faktiskt inte brutit en millimeter mot lagen idag. Men det är tydligen inte tillräckligt...

Sprang av mig lite aggressioner (på ett väldigt lugnt och sansat sätt) när jag kom hem.

1 comment:

Anonymous said...

Hoppas nästa dag blev bättre och att flera bilister, resp taxi mfl. fick en tankeställare.
"Var dag har nog av sin egen plåga"