Friday, September 7, 2018

Om en resa mellan Port Elizabeth och Denver

Allt gick ju faktiskt bra; jag överlevde, inga större förseningar och framför allt så kom allt mitt bagage med hela vägen. Vilket jag kanske inte riktigt vågad hoppas på. Men det var en väldigt lång resa. Jag var på flygplatsen i Port Elizabeth redan kl 12:00 på måndagen (vilket är 03:00 Denvertid) och var framme hos Sasha kl 23:00 på tisdag kväll. Om jag räknar rätt borde det alltså innebära 44 timmar... Jag roade mig dessutom med att skriva ned allt som man måste göra under en sån här resa utöver att bara vara. Typ all administration, småfriktioner, m.m. Kan ju säga att om jag varit terrorist så hade jag givit upp för länge sedan. Det skulle vara alldeles för krångligt.

Så här gick det till:

  • Stå i kö för att checka in bagaget i Port Elizabeth
  • Visa pass
  • Förklara att det extra bagaget är betalat redan
  • Gå igenom säkerhetskontroll
  • Visa boardingkort och pass
  • Visa boardingkort
  • Flyg i 90 minuter
  • Gå av i Johannesburg
  • Fråga en vakt var du ska någonstans eftersom det inte finns några skyltar
  • Byt terminal
  • Gå igenom säkerhetskontroll
  • Visa pass och boardingkort
  • Fråga en vakt om det finns någon informationsdisk eftersom mitt flyg inte finns på någon tavla – det finns det inte.
  • Fråga personal som hjälper handikappade om var jag ska till för gate (eftersom det inte står på min biljett)
  • Personalen ringer några samtal och tar reda på vilken gate jag ska till
  • Visa pass och boardingkort
  • Leta reda på min ESTA-ansökan för att utgångsdatum måste matas in i systemet.
  • Visa boardingkort
  • Flyg i 8 timmar och 20 minuter
  • Gå av i Doha
  • Visa pass och boardingkort
  • Gå igenom säkerhetskontroll
  • Vänta i lång kö vid gaten eftersom en indisk kvinna inte har ett korrekt visum och eftersom det bara finns en kontrollant.
  • Visa pass och boardingkort
  • Återigen förklara att jag har ett ESTA
  • Berätta när jag ska åka hem och visa en kopia på biljetten för hemresan (som jag turligt nog har skrivit ut).
  • Gå till ny säkerhetskontroll
  • Visa pass och boardingkort
  • Få dator, iPad, läsplatta, telefon extra kollade följt av säkerhetskontroll utan skor och bälte.
  • Få väskan manuellt genomsökt och bombkontrollerad
  • Visa pass och boardingkort för att ta mig till nästa level. Blir inte insläppt eftersom det inte finns några noteringar om jag har ESTA eller Visum.
  • Blir efter ett tag insläppt och får ett nytt boardingkort
  • Visa boardingkort för någon som prickar av en lista
  • Visa boardingkort för en kille som prickar av på en lista
  • Visa boardingkort för en kille som släpper in i tunneln innan flygplanet
  • Visa boardingkort för en flygvärdinna i flygplanet
  • (ett plan med många barn som skriker redan innan planet lyft)
  • Flyg i 14 timmar
  • Fylla i tullblankett
  • Gå av i Chicago
  • Visa passet vid utgången från flygplanet
  • Knappa in detaljer och scanna pass, ta fingeravtryck och foto i en automat.
  • Stå i en annan kö för att få prata med en butter tjänsteman om vad man ska göra i USA.
  • Ta fingeravtryck och foto igen
  • Vänta på bagage som kommer till slut
  • Visa pass och tullblankett
  • Leta reda på incheckningsdiskar i en underdimensionerad terminal
  • Uppge efternamn och förnamn för att checka in (!)
  • Lämna in väskor till några buttra TSA-tjänstemän som förbereder sig på att undersöka cykelväskan.
  • Vara nervös
  • Visa boardingkort och pass
  • Gå igenom Security
  • Visa boardingkort
  • Flyg i 2 timmar
  • Gå av i Denver
  • Hämta väskor
  • Leta reda på busstationen
  • Fatta att det är samma biljett till buss och tåg
  • Åk buss i en timme till Downtown Boulder Station
  • Ta en Uber till min slutliga destination

Alltså flygplatsen i Johannesburg är nog den sämsta i universum...

No comments: