Sunday, October 27, 2013

Åstorpscrossen

För att parafrasera ett känt internetforum för cyklister: HÄSTBAJS!

Orkar inte med allt försnack och allt som hände innan eftersom det känns irrelevant just nu (ja, jag är lite sur)...

Det började med att det vid uppropet visade sig att jag inte blivit seedad. Det funkade i Helsingborg, men inte här och jag fick alltså ställa upp mig efter alla de som sen tidigare hade poäng i cupen. Starten gick sen så där, dock bättre än dagen innan. Efter halva varvet såg jag ett pärlband att jaga. Körde vidare på den ringlig banan med många svängar och mycket småkuperat (dock inga dödsbackar). Precis i början på andra varvet tyckte jag att bakdäcket kändes lite krångligt (nästan lite småpunkterat) och kort där efter var det dags för kavling nummer ett. Jag befann mig självklart längst ifrån depån. Att kränga på däcket var inte heller riktigt att tänka på eftersom det alldeles för mycket tighta svängar; det skulle inte sitta på länge. Så det var bara att slänga upp cykeln på ryggen och springa. Drygt 500 meter, uppför och nerför...

DÖDSdroppen som orsakade några fall idag.
Bytte hjul relativt snabbt och kom iväg. Låg nu näst sist, men hade ändå koll på några ryggar att jobba mot. Och med ungefär 500 meter kvar av andra varvet, under ett skrå-parti, var det dags igen; kavling av framhjulet. Det tar stopp, men jag håller mig på benen. Kränger på framdäcket och tänker mig att rulla till depån (som ligger väldigt nära). Dock har min kedja kilat fast sig ordentligt. Både mellan stag och klinga och så har den dessutom kommit på fel sida av kedjefångaren. När jag står och sliter med detta kommer en åskådare iförd cykelkläder springande fram till mig (han är dansk och förmodligen pappa till de två ungdomarna från CK Fix som är på plats och kör). Han ger sig direkt på min kedja och börjar rycka även han. Han får dock inte heller loss den ordentlig. Jag lyckas dock bända lite på kedjefångaren och tillbaka kedjan på rätt sida och samtidigt snurrar dansken på pedalerna. Det enda vi kommunicerat är att jag hasplar ur mig ett "tack". Jag slänger mig upp på cykeln och blir lite förvånad när dansken trycker iväg mig. Men det var liksom inte så mycket jag kunde göra åt det.

Mattias Krantz looking at stems
In i depån igen och byte av framhjul den här gången. Kommer i väg, men inser att det nu bara är en sistaplats som gäller (och den oundvikliga varvningen). Vid målpassage får jag dock en 2-varvsskylt vilket betyder att jag inte kommer att bli avplockad och att jag i alla fall kommer att få cup-poäng vilket åtminstone är en bonus... Pallrar mig runt mina 2 varv högst pliktskyldigast och rullar i mål. Och då kommer dagens sista dråpslag. Kommissarien kommer fram till mig och meddelar att jag tyvärr var diskad eftersom jag "mottagit otillåten hjälp längst banan". Dansken som drog i min kedja alltså... Ridå!

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det positiva är förstås att det inte direkt är någon topplacering som påverkas och att det liksom kom på en dag då allt annat skitit sig ändå. Det tråkiga är givetvis att jag blir helt utan cuppoäng och dessutom får ett officiellt DSQ för brott mot regelverket. Den prel. resultatlistan sa sedan "DNF" på mig och med en notering om "icke reglements enligt byte av materiel på angiven plats" (sär skrivning). Och det blir jag inte riktigt klok på... jag har ju inte bytt något utanför depån?

Kanske dags att kontakta advokaterna och lämna in en protest?

Prel. resultatlista med mitt namn 2 gånger. Stort!

2 comments:

NLC said...

Bara att bryta ihop och komma igen!

Magnus A said...

Fan vad segt, men starkt kämpat!

/M