Sunday, November 3, 2013

Bättre sent än aldrig - Kolmårdscrossen [RR]...

...eller "CX-helg med Valencia - del 2" som inlägget kanske egentligt rent logiskt borde heta.

Efter den enorma succén på Ramundercrossen, alltså att jag varken kom sist eller blev varvad, var det dags att sätta upp nya stora mål på söndagens Kolmårdscross. Jag satsade högt och bestämde mig för att se till att hamna första resultatsidan, dvs. topp-30. Eftersom Ramunderberget och Kolmården tydligen ligger precis bredvid varandra gick även söndagens tävling av stapeln precis utanför Söderköping. Banan var i princip densamma som under lördagen, med den skillnaden att det var lite annorlunda dragningar vid sandhindret och vid den bortre delen av banan (där vi körde ner till Göta Kanal och klättrade sen uppåt). Och så var den även reverserad förstås. Det kanske inte låter så mycket men det blir verkligen en helt annan bana. Att regnet sen vräkte ner under hela förmiddagen gjorde givetvis det hela mycket intressantare. De partier som var leriga (särskilt backarna) under lördagen var rent ut sagt larviga under söndagen.

Oj så inbjudande det såg ut när vi kom tillbaka på söndag förmiddag.
Strax dags för start i nybörjarklassen. Startfältet förvillande likt det från dagen innan.
Precis utanför pallen
Valencia körde först och lyckades inte riktigt upprepa succén från lördagen. Efter ett rejält bredställ i andra kurvan (ett sus gick genom publiken) hamnade hon på efterkälken och lyckades sen aldrig riktigt ta sig i kapp. Hon hade lite känning på Agens på upploppet men var aldrig riktigt nära pallen och slutade på 4:e plats (av 7). Men trots det var hon nöjd vilket givetvis är huvudsaken. Hon och Vendela passade på att duscha och basta medan jag och Björn körde vårt race.

Regnet hade öst ner hela förmiddagen och även om det hade lättat lite när vi startade spelade det liksom ingen större roll. Temperaturen låg väl runt 3-4 grader och det var väl inte helt kul. Jag fick som vanligt en riktigt usel start (verkligen min akilleshäl när det gäller CX-race... jag kanske är uthållig, men inte tillräckligt snabb under första varvet), men lyckades ändå hålla koll på lite ryggar att jaga under kommande varv. Under de första 2 varven kände jag inte mina fingrar alls. Klicket i växeln fick bli en indikation på om jag växlat eller inte för jag kände inte om lyckats eller inte.

Oj vad laddade alla såg ut innan start. Foto: Per Engström
Vic ser sammanbiten ut. Björn ser mest ? ut. Notera även Björns sko som är lagad med rosa silvertejp. Foto: Per Engström
Prickig... Foto: Per Engström
Drop precis efter väldigt brant backe. Spännande. Foto: Per Engström
Den här bilden är ganska talande för hur underlaget var. Foto: Per Engström
Under andra varvet blev jag omkörd av en kille, men efter det var det bara omkörningar (bortsett från Björn som körde om mig efter ett depåstopp). Hela fältet blev väldigt utdraget på den grymt segakörda och sliriga banan. Backarna var helt söndersprugna och det hade inte varit helt fel att ha ordentliga dobbar i skorna. Det var 4 backar som cykelbara alls och som renderade i rejäl mjölksyra. Under de två första varven sprang folk i backarna, sen var det lite mer traska långsamt uppför. Utförsbacken mot kanalen blev dessutom ganska spännande eftersom det gick ganska fort och slirande rejält innan en 180-graderssväng i slutet på nedförsbacken.

Jag höll mig i alla fall på fötterna (hjulen), undvek större missöden och pallrade mig i mål på en 29:e plats. Alltså bättre än dagen innan och på första resultatsidan. Så det kan gå.

Jodå, överlevde även denna tävling
Post-race legs
Sveriges största och snyggaste CX-klubb: CK CX

No comments: