Sunday, October 27, 2013

CKX-Crossen

Skriver alltså nu om deltävling 5 i CX-Cupen innan jag skrivit klart om deltävling 4 för mig och Valencia. Men det har väl säkert sina förklaringar. Bilder på SD-kort som ligger hemma, bilder från tävlingen som publicerades på FB idag, fel plattform (iPad i all ära, men en riktig dator är att föredra)...

Så... jag tyckte i alla fall att det här med CX Cup var så kul att jag bestämde mig för att åka ner till Skåne och köra i Helsingborg och Åstorp (i morgon söndag) också. Och jag kunde ju dessutom kombinera det med att hälsa på mamma och syster också. Win-win alltså (V ville också följa med, men det gick inte eftersom hon skulle upp till mormor och morfar över höstlovet).

Jag pallrade mig ner till Torekov på fredagen (övriga CK CX:are Vic och Fredrich anlände på lördagen) och drog till Hgb på lördag förmiddag. Det hade regnat hela natten, men var uppehåll när jag kom dit. Temperaturen låg på 15 grader så det var inte alls särskilt mycket misär att prata om. Testkörningen av banan avslöjade dock att det skulle bli tungt... mycket regnsjukt gräsmatta, en del upp och ner för samma kulle och framför allt en rejält lång och brant uppförsbacke.

Blicken framåt!
Eftersom det inte var så många startande som hade poäng i cupen blev jag faktiskt inseedad ganska långt fram (av 29 startande i Superklassen). Men vad fan hjälper det när jag är sämst i världen på att starta... Rasar genom fältet och har bara 2 bakom mig efter det första avkortade varvet. Sen var det bara att börja jaga. För det är ju många som faktiskt också kör för hårt i början och börjar tappa tidigt.

Fördelen med dagens race var att jag faktiskt under hela tävlingen hade någon tillräckligt nära för att det skulle kännas möjligt att nå. På näst sista varvet passerade jag Anton från CK Master och började jaga Victor som verkade ha en tung dag. Halvvägs in på varvet var jag ikapp och om. Problemet var bara att jag dragit med mig Anton hela vägen och med bara en kort bit kvar så drog han mig i en uppförsbacke.

Jag var dock ganska säker på att kunna skaffa mig ett bra läge ändå inför spurten eftersom jag visste att jag gått snabbare än honom i den långa springbacken (precis innan mål). Och jag är precis på väg att springa om när jag tar ett felsteg, halkar och tappar ett par meter på honom. Så in på upploppet ligger jag några meter bakom och orkar inte spurta tillräckligt. Men i alla fall in på en 19:e plats (som sedan visar sig vara en 18:e plats) och med 11 bakom mig i listan. Ett klart fall framåt i styrka... men sen är det det här starten, måste ju få till det bättre om det ska vara vettigt.

Vi får väl se hur det går i Åstorp i morgon. Men det är fortfarande fruktansvärt kul!

Resultatlista där den 19:e platsen egentligen ska vara en 18:e eftersom nr 5 egentligen var varvad.

- Posted using BlogPress from my iPad.

No comments: