Sunday, October 6, 2013

Grym helg!

Vissa människor tycker att helgen är till för att vila upp sig på. Varför då? För att man ska komma pigg och utvilad till jobbet på måndag? Jag tycker att det verkar vara vettigare att ägna helgen åt sånt man tycker är kul, och att vila kan väl inte vara så himla kul. Familjen har i alla fall haft en av de intensivare och roligare helgerna på länge.

På lördagen stack Anna, Valencia och en kompis till henne iväg till Tom Tits där de tillbringade 6 timmar med sånt som man gör där. Jag gick upp tidigt och tog mig iväg till Rudan (vid Handen) för Rudan Invitation, ordnad av Bang. Min plan var att cykla ut till Handen, men då tiden blev lite knapp och det dessutom bestämde sig för att regna just då tog jag faktiskt pendeln ut istället.

Rudan Invitation
Bang är en sann eldsjäl och fixare utan dess like. Det här var andra (inofficiella) tävlingen för i år som han styrde upp, komplett med bandad bana, fotografer, grill och fika. Gratis. I går (lördag) bjöds det dessutom på bengaliska eldar, fyrverkerier, en riktigt bra CX-bana och dessutom grillad korv efteråt. Jag körde på hyfsat väl, hade en hård strid med Peter K (som avslutades med att han drabbades av materielproblem tyvärr), slapp varvning och kom dessutom före Emmy Thelberg. Dock är det väl off-season för henne, hon körde på MTB istället för CX... men vi snackar ju ändå om en tjej som vunnit Långloppscupen 3 år på raken och Cykelvasan 2010. Istället för kompiscross-normala 30 min + 2 varv tyckte Bang att vi skulle köra 45 + 1 varv vilket resulterade i nästan 60 minuter på tröskel (snittpuls på 160, dvs. 87% av max). Kan alltså inte köra mycket hårdare än så. Tackar Hazzze Man för bilder nedan.

Fighting face?
Röken från de bengaliska eldarna ligger tung över Rudan
Det kanske ser ut som om jag håller på att snubbla... och det gör jag faktiskt också
Målgång!
Efter korven bytte jag till en torr tröja, packade ihop mina kläder och cyklade knappt 2 mil (genom skogen) till Tullinge flygfält och Tjurruset.

Tjurruset 2013 [RR]
Hade jag nu velat göra något vettigt av Tjurruset egentligen så skulle jag nog förberett mig något bättre. Nu såg jag dock mest Tjurruset som en rolig grej att köra och tacklade det därför på det sättet. Egentligen var det ju något som jag och Anna skulle ha kört tillsammans, men nu strejkade ju tyvärr Annas knä och det blev ingen start för hennes del.

Av den anledningen orkar jag inte heller vara så långrandigt kring själva loppet. Det var bra arrangerat, roligt att genomföra, men ganska annorlunda jämfört med förra året. Det var en betydligt snällare bana; inte alls lika mycket lera (kunde dock ha varit om det regnat lite mer), relativt mycket löpspår/grusväg, snällare i den obanade delarna och inte alls lika blött. Men däremot rejält mycket mer kuperat, en del riktigt jobbig sandlöpning och den avslutande bäverdammen.

Jag kände ganska tidigt att jag lämnat/förbrukat större delen av mina ben tidigare på dagen. Hade dessutom en lätt krampkänning i höger lår ganska tidigt i loppet och höll mig därför lugn. Knatade väl på hyfsat under den snälla partierna, men höll igen när det gick uppför eller obanat för att slippa häva kramp. Hade tyvärr missat rådet om att hålla mig till höger i den avslutade bäverdammen där jag sjönk som en sten, krampade lätt och nog tappade en hel del tid och placeringar. Men inget som jag direkt grämer mig över.

Så här såg det tydligen ut när jag sprang i mål. Klicka här för strömmad idolvideo.
Sen var det lera överallt och hela den biten. Blåste kallt som fasen gjorde det också. Jag bytte om till cykelkläderna igen och cyklade de 2 milen hem. Ägnade mig sedan åt en knapp timmes sköljning av kläder innan det blev en välförtjänt dusch och en öl. Sen kom resten av familjen hem och det blev lördagsmiddag, mys och allt det där.

Kompiscrossen 5
Och på söndagen var det ju Kompiscross igen. Hade inte räknat med att ha några ben och mycket riktigt hade jag inte det heller. Gick upp vid kvar i 8, väckte Valencia och hennes kompis som skulle få följa med. Lagade frukost till familjen, packade cyklar till alla och drog sedan iväg till Hellasgården. Björn R och Co hade lagt en bana som stavades gräs, gräs, gräs och en jäkla massa svängar. Jag höll ihop i 2½ varv och dog sedan. Trots att jag hade världen bästa hejarklack och hängde på Johan A (som dagen till ära agerade fotograf) och stod och hejade på nya ställen på banan för varje varv. Min plan att vinna över Lisa Norden höll tyvärr inte den här gången. Ryktet säger dessutom att hon dessutom får speciallektioner inför CX SM, så hon lär ju inte bli sämre på disciplinen. Bilder nedan av Johan A.

The Lone Ranger 
Ut på sista varvet med en liten wheelsucker i släptåg (som
dessutom sedan hade mage att cykla om och ifrån mig)
Syftet med den här bilden är inte att visa en cyklist med röd tempodräkt
och gröna detaljer, men dock den makalösa hejarklacken till höger!
Det kanske ser ut som ett leende, men det är i själva verket smärta.
Jag ligger före Victor. Ett kort tag. Och så hade han förvisso kraschat. Men ändå...
Efter KC hängde jag runt lite med Valencia och kompis runt Hellasgården, käkade våfflor och åkte sedan hemåt. Efter att ha lämnat av V:s kompis drog vi iväg till Eriksdalsbadet för hennes simhoppsträning. Jag passade självklart på att simma lite under tiden. Sen direkt vidare till GIH och Valencias akrobatikträning (söndagarna är intensiva). Där slappade jag faktiskt. Slutligen drog vi hem till Anna och åt hemlagad söndagsmiddag.

En oerhört späckad och helt fantastisk helg. Känner mig otroligt privilegierad över att ha den familj jag har och kunna leva det livet vi gör nu. Nöjd!

No comments: