Friday, August 2, 2013

Kartor, GPS, Garmin och sånt [Edge 800]

Att jag gillar prylar kan inte ha undgått någon. I alla fall inte om du frågar min fru. Jag gillar dessutom siffror, statistik, kartor och sånt. Jag kanske inte är riktigt lika insnöad som DC Rainmaker, men det beror nog mest på att jag inte riktigt har tid och råd (insert smiley here).

Dagens tips handlar om kartor och Garmin Edge 800, dvs. Garmins "stora" cykeldator med kartor. Det finns nu även en uppdaterad variant, Garmin Edge 810, men kartfunktionaliteten är i princip densamma. Jag fick en fråga i kommentarsfältet angående kartor och annat till denna och lovade då att skriva ett inlägg om detta. Det var en evighet sen och nu har definitivt dålig-samvete-bägaren runnit över. Så därför:

Kartor
De baskartor som följer med enheten är i princip oanvändbara såvida du inte köper den med något bundlat kartmateriel. Och som du säkert vet är digitaliserade kartor dyra och dessutom inaktuella efter ett tag. Men precis som med allting annat finns det givetvis resurser på nätet (och då menar jag faktiskt inte PiratBukten) utan initiativet OpenStreetMap (OSM). Lite som WikiPedia, fast med kartmateriel istället. Utifrån denna finns det sedan ett antal spin-offs som grundar sig på OSM:s kartmateriel, exempelvis OpenMTBMap, VeloMap.org och säkerligen flera andra. Dessa siter tillför egentligen inte något nytt kartmateriel, däremot så anpassar de kartorna (symboler, fäger, m.m.) för olika användningsområden.

OSMs vy över Hellas. Även om långtifrån alla stiga finns med så finns ändå de större spåren med.
Att använda dessa kartor är kanske dock inte helt trivialt för alla. Som vanligt i den öppna källkodsvärlden krävs det ofta en hel del handpåläggning som inte alltid är helt lätt att förstå ("Vill du använda kartorna med enhet X är det bara att installera gnurootscript 0.15beta, pipa MIP-filen genom bash-scriptet TrueBYTE som du kan ladda ner här och sedan konvertera resultatet till ISO/IEC 10646 med valfri hexeditor - lätt som en plätt!"). Det krävs också en hel del letande på nätet för att hitta resurser som extraherat ut kartmateriel för just den platsen som du är intresserad av. Sen finns det även den begränsningen att du bara kan ha en ett kartfil per minneskort.

Men! Det där var det som gällde när jag fick kart-frågan första gången. Sen dess är det faktiskt någon som tänkt till ordentligt och skapat en alldeles utmärkt site för att råda bot på detta. Vet inte riktigt om den har något specifikt namn men "Free maps for Garmin brand GPS devices" lyder i alla fall titeln på den. Här kan du ladda ner exakt de kartor som du behöver, i ett format som fungerar direkt till din Edge 705, 800 eller 810. Välden är uppdelad i ett antal "kartbitar" och du väljer helt själv vilka bitar du vill ska ingå i din karta. De flesta landskartor (exempelvis hela Sverige) finns förkompilerade och går att ladda ner direkt. Om du däremot gör ett eget urval kommer siten att fråga efter din mailadress och sedan skicka dig en länk när din karta är klar för nedladdning. Beroende på belastning kan detta ta ett tag så se till att vara ute i god tid innan.

Varför inte ladda hem en fil med kartor över Mongoliet och Turkmenistan?
Det fina med detta är att det bara är att konstruera sin karta, kopiera över den till rätt plats på minneskortet som sitter i enheten och sedan köra. Dessutom blir det bara en fil så du behöver inte ha flera minneskort. Till vår semester som tillbringades i Frankfurt och på flera ställen i Frankrike satte jag ihop ett eget urval av kartbitar som täckte alla de områden som vi skulle vara i och efter ca 1 dygn kunde jag ladda hem min alldeles egna karta. DC Rainmaker har skrivit en enkel och bra tutorial till detta och det finns därför ingen anledning till att jag ska skriva en egen på svenska.

GPS-spår, rutter, banor, etc.
Jag älskar kartor och kan faktiskt ibland sitta och slösurfa på Google Maps. En stor del av nöjet innan exempelvis cykling i nya områden är kartrekognosceringen innan turen. Och att rita potentiella rundor. GPS-spår, rutter, banor, eller vad man nu ska kalla det, går att hitta på många ställen. Exempelvis turtips på HappyMTB, rundor på Funbeat (var sökfunktion dock är sådär och du kan dessutom bara ladda ner i ett format som inte direkt stöds av Garmin), Stigoteket eller gpsies.com. Bara att leta, ladda hem rundan i .CRS eller .GPX och sedan kopiera över filen till "/Garmin/New Files" på din enhet. Nästa gång du startar enheten finns din runda där. Redo att köras. Via Garmin Connect kan du även föra över andra användares rundor till din egen enhet. På det här viset har jag hittat vägar och spår som jag inte skulle ha en susning om annars.

GPSies routar mellan dina punkter, visar höjdprofil och kan hantera ett antal olika kartdatabaser.
Men det roligaste av allt är givetvis att rita rundor själv och för det fungerar gpsies.com alldeles utmärkt. Skapa en användare (för att kunna spara dina rundor), rita din tänkta runda, ladda hem (som Garmin Course CRS) och lägg över på din enhet. Voila! Du får självklart information om längd, höjdmeter och höjdprofil på din ritade väg. Du kan välja antingen att rita punkt för punkt eller att låta spåret följa vägar. Det förstnämnda lämpligt när det handlar om stigar, cykelvägar eller spår i terrängen och det sistnämnda när du verkligen ska följa vägar, t.ex. vid landsvägscykling. Charmen med detta är ju också att det inte alltid blir helt rätt. Ibland blir det mindre kul om vägen som du valt visar sig vara en 2+1-väg. Eller riktigt kul om den visar sig vara grusväg.

Sparade rutter kan du visa på olika kartor och skicka över direkt till din enhet.
Testa, lek och pröva. Jag lovar att du kommer att få mycket mer roligt med din kartbestyckade Edge på detta sättet och att du kanske kommer ifrån de där standardrundorna som du "alltid" kör.

Ett extratips till iPhone-ägarna kan jag också komma med. Apples kartapp (och även Google Maps för den delen) förlitar ju sig på strömmade kartor och datauppkoppling. Det är ju inte alltid så smart om du t.ex. befinner dig utomlands eller i områden med dålig teckning. För 22 kr är då appen CityMaps2Go ett kap (finns tydligen även för Android). Med den laddar du helt enkelt hem kartor som du sedan kan komma åt off-line. Weekend i New York? Ladda hem New York-kartan innan du åker och ha sedan kartorna tillgängliga utan datatrafik i USA. Även denna bygger på OSM:s kartor.

Disclaimer: OSM är ju precis som WikiPedia beroende av indata från användarna. Det medför då att vissa välbesökta områden kanske är mer karterade än mindre besökta områden. Räkna alltså inte med att alla vägar finns med om du ska ut och röra dig med MTB. För landsväg är dock OSM fullt tillräcklig i 99 fall av 100.

3 comments:

Fikasvettot said...

Jag kör med Garmins kartprogram MapInstall för att få ihop valda delar av OSM-kartorna och skicka dem till gps:en. Efter att ha laddat ned hela Europakartan.

Senast jag gjorde det skrev jag en instruktion till mig själv i framtiden hur det skall göras så jag slipper leta info då.

CityMaps2Go är bra!

Om vägarna är 2+1 eller grus kan man kolla här: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Middleman said...

MapInstall tror jag att jag testat någon gång men givit upp då jag upplevde att det var ganska bökigt. Men det kanske är bättre idag. Är det gratis? Har du bloggat om instruktionen?

Fördelen med webbtjänsten är ju att du kan använda den på "vilken dator som helst" eftersom du inte behöver ha någon programvara installerad.

nvdb12 såg ju lite bättre ut idag än vad den gjorde senast jag försökte få ut ngn information ifrån den. Tack för det!

Fikasvettot said...

Min procedur (på Mac):
1: ladda ned och packa upp kartor: http://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/teddynetz.de/latest/
"eu.tgz" tror jag.

2: Dra uppackad folder till programmet JaVaWa converter.

3: Nu hittas de med Garmin Mapinstall och jag kan välja vilka bitar som skall installeras i gps:en

Den här proceduren gör att jag kan ha kartor från olika system (OSM, Garmin, Friluftskartan osv.) i GPS:en samtidigt)