Tuesday, July 30, 2013

Nice i Nice

En vecka av årets fantastiska semester tillbringades ju i Nice. Varken jag eller frun har tidigare varit i Nice (eller i Frankrike för den delen) och har inte heller några personliga relationer till staden som gjorde att vi valde att åka dit. När Alpe d'Huez triathlon kom in i bilden och vi insåg att vi var tvungna att spendera ytterligare en veckas semester någonstans i närheten kom dock Nice upp på tal. Perspektivet var då mest Medelhavet, sol, bad och värme. Helt gratis att bo där i den här perioden var det inte, men bortsett från det blev hela familjen rejält positivt överraskade. Valencia benämnde det som den bästa delen av semestern, trots stenhård konkurrens från sådana saker som Disneyland Paris och min IM-debut. Vad var det då som var så bra med Nice?

Firandet
Vi kom väldigt lämpligt till Nice på Frankrikes nationaldag den 14:e juli. Och fransmännen verkar verkligen vara bra på det här med att fira sin dag. I alla fall betydligt mer storstilat än vad vi gör hemma. I Nice var "alla" ute på Promenade des Anglais som dagen till ära var avstängd för biltrafik, ersatt med parader, uppträdanden, mobila musikscener och allmänt gatudansande. Tidigare under dagen hade det flugit ett antal stridsflygplan i formationer över staden. Och kronan på verket var väl den nästan 30 minuter långa fyrverkeriet ackompanjerat av maffig musik som ljöd över hela Nice. Grymt!

Nationaldagsfyrverkerierna var magnifika!
Jodå, det går att titta på Tour de France även i Nice. Och få en stor Leffe till.
Sol och bad
Hela Nice är ju en enda lång strand längst Promenade des Anglais. Och om du vill fortsätter den väl hela vägen till Antibes och vidare till Cannes. Det finns alltså gott om plats. Stranden i Nice består huvudsakligen av stenar och det finns ju både för- och nackdelar med det. Nackdelen är väl att det kan vara svårt att ligga skönt på en filt och att det för de yngre förmågorna kan vara lite svårt att bygga sandslott. Men samtidigt slipper man ju att få sand överallt och det är värt mycket. Det är inte långgrunt alls, så icke simkunning barn kan ha det lite krångligt. Lagom temperatur och lagom med vågor vilket gjorde att det inte var några problem att köra längre "öppet vatten"-simpass utan våtdräkt. Och varmt i luften var det så att det räcker och blir över. Jag tror att rivieran vanligtvis är ganska sol- och värmesäker.

Enda minuset i sammanhanget är väl att det, i alla fall för mig, tenderade till att bli för varmt. Jag är ingen 30-grader-plus-kille om säger som så. Såvida man inte heller köper något eget parasoll eller liknande finns det inte någon som helst skugga att tillgå på stranden. Då får man bada istället.

Jag försöker träna och Valencia vill bara leka.
Stenstrand
Valencia tar ett bra kort...
Vyerna
Nice ligger väldigt vackert till, klättrande uppför sluttningarna och inramat av de gröna bergssidorna som kontraster till det turkosa medelhavet. Alperna och berg upp till 1000 m ligger alldeles runt knuten. Kustvägen österut bjuder på mängder av sådana där vyer som man normalt sett bara ser på vykort.

Den här utsikten bjuds man på efter att ha cyklat ca 10 km från Promenades des Anglais
Gourdon. Ett slott. Uppe på en klippa. Milsvid utsikt.
Col de Vence på drygt 1000 meters höjd
Utsikt från Col de Vence ned mot Nice.
Cyklingen
Det finns nog något för alla. Har du inte med dig egen cykel så finns ett väl utbyggt system av hyrcyklar som (förmodligen) fungerar alldeles utmärkt för kortare transporter eller sight-seeing. Trafiken i Nice och närområdet är ganska intensiv, men överlag väldigt hänsynsfull. Det finns en del cykelbanor (exempelvis längsta promenaden) men fasen vet om jag inte ändå kände mig betydligt säkrare ute bland bilarna. En av dagarna cyklade hela familjen de 22 km till Monaco längst den enormt vackra och kuperade kustvägen (och givetvis hem igen - längdrekord för Valencia). Att då ha en 8-åring cyklandes mellan oss kändes faktiskt inte särskilt oroligt alls. MTB cyklade jag ingen, men såg en del stigskyltar uppe i bergen och en del cyklister som cyklade uppför på heldämpade hojar (och det måste ju vara för att få cykla stig nedför sedan) så jag misstänker att det borde finnas fin XC-åkning att tillgå också.

Och så givetvis landsväg och berg! Det finns ju verkligen berg alldeles runt knuten. Under min första runda var jag liksom tvungen att cykla serpentin bara för att ta mig ur Nice. Och sen finns det verkligen mängder av små och vackra vägar, serpentiner, mysiga småbyar, cols, serveringar med kall cola mitt ute i ingenstans och allt sånt där som man som landsvägscyklist vill ha. Hänsynstagande och väldigt lite trafik uppe i bergen. Jag hann med 3 rundor (på tempohoj med 39-28 som lägsta utväxling, vilket räckte alldeles utmärkt) och hade gärna cyklat mycket mer. Nice känns som ett klart alternativ när det blir dags för försäsongsträning på cykeln.

Oväder på väg in över land. Jag valde att avbryta cykelturen i det här läget och ta mig hem ASAP
En Monaco-duva som försökte vinna sympatipoäng genom att spela handikappad.
I'm a Langster in Monacoooo...
Kustvägen Nice-Monaco - Grym!
Domen...
Jag är ganska säker på att vi kommer att återvända till Nice på något sätt (även om det under högsäsong inte är särskilt billigt att bo). Oavsett om det gäller sol och bad med familjen eller träningsläger på landsvägshojen. Eller varför inte både och. Och så finns det ju Ironman Nice också. Ska tydligen vara en riktigt jobbig och varm historia så det kan nog vara något att bita i.

Och så avslutar vi med en riktig stekarbild!

1 comment:

NLC said...

A-V-U-N-D-S-J-U-K!