Friday, June 28, 2013

Historien om ett par hjul...

Sen ett tag tillbaka har jag "drömt" om att äga ett par riktigt snabba hjul för triathlon och tempo. Disc bak och en rejält hög profil fram är väl då det naturliga valet. Typ Zipp Disc+Zipp 1080 eller liknande. Problemet är ju bara att det blir kolfiber och aero involverat och då rusar priset i höjden direkt. Döm då om min stora glädje när min klubb SPIF aviserade att man fått till en riktigt bra deal med hjul från FFWD, i princip 40% rabatt på listpriserna. Jag bestämde mig för att investera. FFWD Disc bak och och F9R med DT240-nav fram. Skippade de röda detaljerna och att bättre matcha tempohojen och valde dessutom versioner för tubdäck. Det sistnämnda mest för att man "ska" ha kört med tub någon gång i livet och dels för att F9R endast fanns i tub-version. Och någon gång i livet ska man ju ha limmat tubdäck också.

So far, so good. 21:a maj lade jag beställningen och den 22:a stängde SPIF:s webshop så att en samlad beställning kunde gå iväg till FFWD i Holland (via den svenska mellanhanden Bikesports). Kanon med direktbeställning, tänkte jag. Då kommer det gå fort och jag kommer att kunna köra med hjulen i Sövde som förberedelse till Frankfurt (discvänlig cykelbana enligt Internet). En vecka gick utan att jag hörde något från någon. Ytterligare en vecka gick och vi var då inne i Sövde-veckan. Jag började ana att det inte skulle bli några snabbhjul i Sövde och hörde av mig till Rickard i SPIF för att höra om det fanns någon uppdaterad leveransstatus. Rickard kollade med Bikesports men fick inga klara besked; det var någon lagerflytt, helgdagar +ANNAT som kommit i vägen.

Finn ett fel...
Sen gick det ytterligare en vecka innan jag tjatade på Rickard igen. Rickard fick inga besked och mig höra av mig direkt till Bikesports. Bikesports svarade och sa att de skulle kolla upp efter helgen. På måndag fick jag svaret att hjulen skulle skicka i veckan (vi är nu framme i midsommarveckan). Veckan går utan några aviseringar från något fraktföretag eller liknande. Mailar Bikesports igen på söndagen (dagen efter midsommardagen) och får svar på måndagen att de ska kolla upp leverans igen och återkomma dagen efter eftersom de är på resande fot. På tisdag eftermiddag från jag svar med ett referensID från UPS. Mina hjul har nu gått iväg... på tisdag eftermiddag den 25:e juni.

Jaha, det går ju bra det här tänkte jag och tittade lite närmre på sändningsinformationen från UPS. Men vänta här nu... Postorten är angivet till MALMO?? Resten av adressen (inkl postnummer) stämmer dock. Mailar tillbaka till Bikesports och får svaret: "postnr är rätt :)". Leverans den 27:e verkar bra men eftersom jag är inte helt övertygad om att allt kommer att bli bra så ringer jag UPS på onsdagen (den 26:e). Efter 20 minuter i telefonkö får jag informera dem om problemet och får då svaret att det inte kommer att bli några problem så länge som postnumret är rätt.

Forta och snygga hjul. Hoppas jag.
Jag planerar om lite så att jag kan jobba hemifrån på torsdagen den 27:e och därmed kunna ta emot hjulet. När jag kollar trackingen på tisdagsmorgonen ser allt hoppfullt ut. Paketet har kommit till Järfälla och utkörning är påbörjad. Kanon! Men jag ropade hej lite för tidigt... Kl 10:04 ändrades statusen till "Leverans kunde ej genomföras eftersom adress ej stämmer. Adress korrigerad. Ny utkörning planerad". Men utan något nytt datum angivet... Ridå.

Ytterligare 20 min telefonkö till UPS innan jag får tag på någon som jag kan skälla på och vara arg på. Men vad hjälper det? Som kund till logistikföretag som i sin tur är anlitat av en leverantör är jag ju en nobody... Dom har något jag vill ha och jag kan liksom inte hota med något. Ny leverans planerad till fredagen, alternativ kan jag komma och hämta paketet i Järfalla. Eftersom jag inte kan vara hemma och ta emot paket på fredagen har jag inte så mycket val. Bara att sätta sig i bilen och åka till andra sidan stan. Lägger alltså ytterligare några timmars tid och energi på att få tag på mina hjul. Börjar tycka att det kanske inte var värt 40%:s rabatt trots allt.

Hur ska den här stora komma in i det där lilla hålet?
Väl hemma packar jag upp hjulen och blir lite lycklig när det visar sig att hjulen är hela och allt verkar stämma. Men vänta här nu igen... Det står 11sp på frihjulsbodyn. Alltså för 11-delad kassett, och jag kör ju med 10-delad. Det fanns inte med som val när jag beställde. Hinner slänga ur mig någon orolig kommentar på Twitter innan jag hittar svaret på Slowtwitch. 11-delad body är bakåtkompatibel med 10-delad kassett mha en 1,85mm spacer. Kanon igen! Kränger på tubdäcken på hjulen, vilket faktiskt går förvånansvärt lätt med tanke på att många verkar ha problem med just Contis GP4000. När jag sedan ska pumpa dischjulen kommer nästa aha-upplevelse. Munstycket går givetvis inte in... Ringer runt till några cykelaffärer för att ta reda på om de har adaptrar för dischjul, men kammar noll. Cykelcity har dock en Lezyne-pump där adapter följer med. Bara att sätta sig på Langstern och cykla in till stan för att köpa en ny pump alltså...

Jag hoppas hoppas verkligen att hjulen är värda allt detta strul och all denna frustration. För jag har ju inte ens kommit till limningen ännu. Och om det går bra (och jag måste ju verkligen få möjlighet att cykla med hjulen innan Frankfurt) så kan jag ge mig fasen på att det kommer att blåsa så pass mycket i Frankfurt att det inte kommer att gå att köra med disc...

Men jag är inte bitter. Och det blir nog bra.

2 comments:

NLC said...

Grattis! - säkert 10 W mindre drag nu :-)

Middleman said...

Va? Får man den effekten också? Trodde mest det handlade om att de ser tuffa ut och har ett tufft ljud ;)