Wednesday, March 15, 2017

Vätskebrist?

Ska inte trötta ut er med att konstatera att jag inte hade benen för 70 minuters sweetspot igår. Redan efter 10 minuter kände jag att det här nog inte kommer att gå. Stod ut 40 minuter innan jag backade av i 5 minuter för att sedan köra sista halvtimmen på reducerade watt. En dålig dag helt enkelt. Men det var ju inte det jag skulle skriva om...

Vad jag snarare tänkte på var det här med vätska och att svettas. Jag perspirerar ju ganska ymnigt och förlorar mycket vätska under träning och tävling. Ta t.ex. gårdagens pass som kördes under en lång "lunch". 1:50 på trainer och med mycket intensitet nära tröskeln. Jag vägde mig när jag fick upp i morse. Efter det så åt jag frukost, drack 2 koppar kaffe och jobbade lite (inte direkt något fysiskt påfrestande jobb). Under trainerpasset drack jag en stor flaska vatten (75cl) och åt en gel. Trots dubbla fläktar och en temperatur på runt 10 grader i garaget svettas jag väl minst sagt ymnigt under passet. Och när jag väger mig direkt efteråt så visar vågen att jag gått ner 1,5 kg jämfört med morgonens vägning.

Uppskattningsvis har jag alltså förlorat 2,5 liter väska under ett pass på 1:30 (om vi nu räknar bort delen med väldigt låg intensitet). Vilket alltså betyder att jag under intensiv träning förlorar runt 1,66 l vätska i timmen. Eller att jag skulle behöva dricka minst 2 stora cykelflaskor i timmen. Kan ju spontant säga att jag aldrig fått i mig så mycket under någon tävling ever. Nu går ju inte en IM riktigt i den intensiteten, men andra sidan kan det ju vara riktigt varmt ändå (t.ex. under en halva i Thailand). Så egentligen är det nog kanske så att jag verkligen borde försöka få i mig mer vätska under både träning och tävling.

Om det nu ska drickas så här mycket ska det iaf drickas med stil
Som kuriosa kan jag ju nämna att jag under min första IM - Frankfurt - gick ner nästan 6 kg. Det var varmt, uppåt 30 grader under den senare delen av dagen. Under cyklingen drack jag 5 flaskor vatten och sportdryck och under löpningen mellan 2-3 muggar vatten/red bull/cola vid varje vätskestation (ca 2 km mellan stationerna) och åt dessutom massor av gels och bars. Och trots det -6 kg alltså. Gick på toaletten en stor och en liten gång. Och i våtdräkten förstås.

Så det här med vätska, elektrolyter, mineraler och salter är nog en bra grej för mig att få i mig under längre tävlingar. Men det borde jag ju veta redan...

No comments: