Thursday, February 19, 2015

Träningsbasen just nu

Lite smått pissed off. Hade 1500m-test i simbassängen idag på schemat. Lyckades med konststycket att få egen bana (delad förvisso, men med varsin sida). Uppvärmningen på ca 800 m i lite olika farter kändes okej. Inte så spurtsnabb, men nog ganska uthållig. Så det var med positiva vibbar som jag gav mig ut på de 60 längderna. Efter 500 tyckte jag på "varv" på klockan och tyckte mig notera snittempot 1:47 vilket i så fall skulle motsvara ca 8:55 på första 500. Och det är klart godkänt för att vara jag. Såg däremot ingen tid och tyckte att klockan uppförde sig lite konstigt. Nästa 500 var lite segare och gick enligt klockan (som jag nu kunde se) på 9:13. Allt frid och fröjd och om jag inte totalt säckade ihop skulle jag i alla fall knäcka min förra tid på 27:43.... men icke. Med 50 meter kvar krampade vänster insida lår till, och då går det helt enkelt inte att simma. Ridå.

Väl uppe på land efter hävd kramp upptäcker jag dessutom att klockan på något märkligt sätt registrerat totalsträckan för simningen rätt, men inte registrerat de första 500 metrarna som ett intervall?!? Får väl se hur det ser ut när jag fört över det till Garmin Connect. Inget rekord på 1500m alltså, men förmodligen ett på 1000. Återstår att se. F-n vad dålig jag är på att simma...

Vet inte om jag visat den här bilden förut? Varför jag visar den får ni väl gissa själva.
Men det var ju inte det jag skulle skriva om. Det var ju träningsbasen som jag tänkte nämna något om. Befinner mig just nu i en period då vi så sakteliga ökar både intensitet och tid från vecka till vecka. Basen är följande:
  • Måndag - simning intervaller ca 60 min
  • Tisdag - löpning intervallpass ca 60 min
  • Onsdag - cykel intervaller 60-90 min + bricklöpning 15-30 min
  • Torsdag - simning distans ca 60 min
  • Fredag - vilodag
  • Lördag - simning intervaller ca 60 min + löpning distans 90-120 min 
  • Söndag - cykel distans 120+ min + bricklöpning 15-30 min
Inte så mycket att orda om egentligen. På torsdag kväll är jag normalt sett ganska trött i benen efter 3 ganska intensiva dagar och visst känns det lite annorlunda att starta med långpassen efter vilodag. Tidigare hade jag ju måndag som vilodag och körde långpassen på helgen. Men det här funkar bra också. Den kontinuerliga ökningen kittlar, mängden är väldigt hanterbar och jag längtar bara efter mer och tuffar pass.

Nästa lördag är det dock dags att bekänns lite färg. Börjar dagen med långt simpass om 3200m med 2x1000 som huvudserie. På eftermiddagen sedan vankas ett halv-IM simuligeringpass med 2:15 cykling följt av 45 min löpning (intervallpass). Det ser jag verkligen fram emot.

No comments: