Tuesday, February 10, 2015

Om mitt liv med coach

Jag ju kört med coach nu sen i slutet på september förra året. Det var väl lite utav en chansning att dra igång det innan tävlingen på Mallorca. Nu gick ju den tävlingen totalt åt skogen, men det hade nog inte alls med Coach Clas att göra, utan var snarare ett resultat av mig alldeles för långa säsong och en dåligt genomförd tävling av mig.

Det finns ju flera aspekter av det här med att anlita en coach och det finns ett par frågor som du nog bör ställa dig innan; varför anlitar jag coach och vad vill jag ha ut av min coach? Har du ett relativt tydligt svar på dessa frågor så hjälper det dig dels att välja coach och dels att senare utvärdera om du faktiskt fått ut det som du velat få ut. Att anlita coach är ju inte helt gratis och dessutom är det ju inte en "snabb fix"; du får nog räkna med minst ett halvår (eller en hel säsong) för att på ett vettigt sätt kunna utvärdera det hela. För den huvudsakliga delen av ett coach-förhållande är/bör ju vara det personliga förhållandet. Och det tar ju tid att lära känna varandra, framförallt för din coach att lära känna dig, din träning, hur din kropp svarar på träning, vad den svarar bäst på, etc.

Så här kan det se ut
För det här med coach är väl i slutändan lite mer än bara ett träningsprogram. I alla fall om man med träningsprogram menar ett papper som säger vad du ska göra de närmsta 16 veckorna (oavsett din nuvarande status). Sådana program kan du hitta i mängder på nätet, i tidningar, etc. Nästa steg är ett mer detaljerat träningsprogram som i nivåer (av ansträngning) och typ av pass är avpassat till dina personliga förutsättningar; framtagna via tester, uppskattningar eller liknande. Erbjuds av t.ex. Aktivitus. Om du ska ta ytterligare ett steg så landar du väl ner på ungefär det som jag har idag;
  • Program på tvåveckors-basis grundande på långsiktigt mål (tävlingar, säsogonsmål), resultat av testlopp, form och händelser i livet (ex. dagar då det inte går att träna, resor, etc). 
  • Avstämningar via telefon på veckobasis
  • Mailkontakt vid behov (bollplank, status, m.m.)
  • Avpassning av träningsprogram vid sjukdom, skada, el. liknande.
Jag har ju skrivit om det förut, men första gången jag försökte mig på det här med att få hjälp så gick det inte alls bra. Förmodligen för att jag inte var helt klar med svaren på frågorna ovan och för att jag helt enkelt hade för stora förhoppningar i förhållande till den förhållandevis ringa summan jag betalade, När jag anlitade Clas så var jag lite mer säker;
  • Jag anlitar coach dels för att jag vill höja mig ytterligare ett snäpp, för att jag vill testa om någon kan ha lite mer fingerspitzengefül runt min träning och för att det helt enkelt känns lyxigt!
  • Jag vill få ut tydliga, roliga och varierade träningsprogram, avpassade till mina förutsättningar och så vill jag ha någon som säger åt mig när jag slappar, när jag kör fel eller för hårt eller när jag har knäppa idéer i största allmänhet.
Och större delen av detta tror jag att vi uppnått hittills. Det svåra är ju det här med att konstatera om jag har höjt mig ett snäpp eller inte och det är ju lite svårt att svara på innan jag gjort några tävlingar eller resultat. Och inte ens då vet jag ju. Men en känsla kan jag ju ha. Kruxet är ju just det att jag inte är purung längre och vill ju inte heller "slösa" bort säsongerna. Så det finns liksom inte så mycket utrymme för experimenterande heller.

Strålande löpning i lördag. Och en SELFIE!
Det känns i alla fall hittills som om jag hittat rätt med Clas. Träningen är rolig, avstämningarna fungerar, Clas är lyhörd och jag är öppen. En medeldistans 4 veckor innan Klagenfurt fick godkänt, men en lång SwimRun 3 veckor innan fick det inte. Precis sådana saker som jag behöver höra. Och givetvis finns det en hel del skillnader jämfört med hur jag tränade vid den här tidpunkten förra säsongen:
  • Jag tränar snäppet mindre och har alltid en hel vilodag - något/några pass mindre i veckan och några timmar mindre. Fredagar är alltid helt träningsfria och schemat mer eller mindre rensat från återhämtningspass.
  • Ingen utpräglad mikro- eller makroperiodisering - mikro (jag körde tidigare 3 veckor ökande och en lugn vecka med tester) tror jag att Clas sköter i detaljerna vid behov då programmen skrivs på 2 veckors basis. Makroperiodiseringen har han nog också koll på och en plan som sträcker sig mot toppform i Klagenfurt. Men det är inte alls lika tydlig som när jag sitter själv och knåpar träningsprogram.
  • Brickpass - i princip alla cykelpass avslutas med 15 minuter eller mer löpning
  • Simningen - variation både i intervallängder och farter vilket gör att jag fått ett betydligt tydligare fartregister nu.
Jag får nog anledning att återkomma i ämnet framöver.

Det här ämnet kommer jag också få återkomma till framöver:

No comments: