Monday, February 23, 2015

Apropå rubriksättning och spam...

För snart nästan 3 år sedan la ju upp ett kort inlägg med texten från ett spam-mail som jag fått. Finns att beskåda här. Rubriksättningen av inlägget har uppenbarligen även gjort det i sig till en het måltavla för spam-kommentarer. I skrivandets stund har inlägget 57 kommentarer som uppenbarligen sluppit igenom Bloggers spamfilter. Gud vet hur många kommentarer som fastnat i filtret och jag jag tidigare rensat bort ett 100-tal kommentarer. Det enklaste torde ju vara att helt enkelt ta bort inlägget och på så sätt slippa spam, men någonstans är det också väldigt underhållande.

Alla kommentarer är översatta med Google Translate (eller motsvarande). Dåligt översatta. Exempel:

Hej älskade människor,
Jag är VD för Clara Morgan Loan Company och vi är formade för att låna ut lån till endast de som är i behov av lån för att fira sin X-mas på ett bättre sätt som aldrig förr och även till dem som är i behov av ekonomiskt stöd , så om du är ute i behov av en X-mas lån eller lån för att klara upp dina skulder eller räkningar, då kan du kontakta oss på vår e-post på VIA [sic]

Förslagen kommer för övrigt i två former: antingen en privat "loan firm" gärna lånar ut pengar till mig (tror att jag blivit erbjuden upp till etthundra miljoner Euro till 2% ränta, utan säkerhet, tillgängligt på mitt bankkonto inom 24 timmar), alternativt någon som vill "bära vittnesbörd" om en "ängel sänd av Gud" som till skillnad från alla fejklångivare på Internet, faktiskt lånar ut pengar på riktigt. Sen lite variationer på det; ibland kommer de från Indonesien, ibland från någonstans i Afrika och ibland från Norrtälje:

God dag alla på plats
Jag är Mr Patrik Mattsson en affärsman som bor i Norrtälje, jag är här för att vittna om hur jag fick ett lån från Gud sände företaget, är jag var i behov av ett lån för utbyggnad av min verksamhet och för julen, ett lån som värt upp till 800,000SEK, jag vände ned av flera banker, tills jag kom i kontakt med denna långivare som hjälpte mig med lånet inom 3 dagar och här är jag nöjd med min familj, jag kommer att ha den bästa julen någonsin, mitt företag är på gång bra och smidigt, allt tack vare denna Gud sände kvinnan, [sic]

Gemensamt för alla privata långivare som raggar kunder i kommentarer på blogginlägg verkar också vara att de har antingen Gmail-, Outlook- eller Hotmail-adresser. Varför ha en egen domänadress när man är god för att låna ut en summa som motsvarar ett mindre lands BNP?

Eftersom dessa förslag fortsätter komma (och då även resterande spam på internet beaktas) går det väl inte att tolka på annat sätt än att någon faktiskt nappar emellanåt? Och det är det som verkligen får mig att tappa tron på mänskligheten...

(undrar f.ö. om jag kommer att få lika många intressanta förslag till det här inlägget?)

1 comment:

NLC said...

Ja, visst blir man förundrad och lite förskräckt över att SPAM tydligen (fortfarande) drar in tillräckligt mycket pengar för att det ska vara lönt att fortsätta...