Monday, February 16, 2015

Klubbar och byten

Det har väl knappast undgått någon frekvent läsare av denna blogg, om det nu finns någon sådan, att jag tidigare cyklat med (eller ställt upp i motionslopp i alla fall) med Fredrikshof:

Mallorca 2011 - ingen koll på hur man ska bära en hjälm snyggt. Men benen ser bra ut och
det syns på överkroppen att det här kortet är taget innan det att jag började simma.
Ganska snart insåg jag att Hofvet stora grej låg i Vätternrundan och med motions- och landsvägsfokus. Så när jag vill skaffa licens och köra lite CX-tävlingar var det naturligt att kolla sig runt lite. Och det självklara valet var givetvis CkCX; Sveriges snyggaste och mest CX:iga klubb. Familjärt, trevligt och lagom stort. Och roliga människor. Så grymt nöjd över att kunna få vara med där.

Smé-crossen Eskilstuna 2014 - mer muskler - snyggare (tempo)dräkt.
Sen var det dags för triathlonklubb och i princip fanns det bara 2 alternativ: SPIF Triathlon och Stockholm City Triathlon. Varför det blev SPIF vet jag inte riktigt. Det kan ha att göra med en sådan enkel sak som att de körde en crawlkurs då som jag fick plats på. SPIF är också ganska brett. Känslan är att mycket av träningarna är inriktade på motion (även om det givetvis går alldeles utmärkt att köra snabbt på löppassen ändå). Och dessutom låg simträningarna på helt fel tid för mig. Jag kände mig ganska anonym i klubben och fick känslan av att det finns en inre krets i klubben som inte var lätt att ta sig in i. Tyvärr kände jag mig aldrig särskilt riktigt komfortabel i klubben och beslöt mig därför i höstas att söka mig till någon annan klubb.

Sövde 2013 - min första tävling i SPIF-dräkten.
Det vimlar ju inte direkt triathlonklubbar i södra Stockholm. I alla fall inte av "riktiga" klubbar med organiserade träningar, klubbkläder och sånt. Jag hade i alla fall via fejjan varit med i en löpargrupp, Terrible Tuesdays, som körde stenhård löpträning varje tisdagskväll på södra Djurgården. Tyvärr kom jag aldrig iväg på någon träning eftersom frugan jobbar sent på tisdagarna och då har dottern simhoppsträning. Dock kände jag jag en del människor som var med där och det verkade generellt som ett roligt gäng. När det aviserades att TT skulle bilda triathlonklubb så slog jag till. Intresset var tydligen stort och det blev ett ansökningsförfarande till klubben. Men av någon märklig anledning kom jag med. Så 2015 är det TTT som gäller - Terrible Tuesdays Triathlon. Med vita tävlingsdräkter. Bara en sån sak.

No comments: