Tuesday, April 30, 2013

Duathlon i morgon

Simma ute är ju liksom inte riktigt något som lockar ännu. Öppet vatten finns ju, men med tanke på att det fortfarande ligger is kvar i vassen på vissa ställen så nja... När jag var yngre hade jag inga större problem med det här med att bada i kallt vatten. Men idag är jag en riktigt frysmes. Och lite märkligt är det ju med tanke på att jag inte har några större problem med kyla i övrigt. Springa eller åka skidor i -20, cykla i -15, inga problem. Men att bada/hoppa i vattnet när det är kallare än 20 grader. Näe, där går gränsen.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om, utan det var ju duathlon. Och duathlon är något man ägnar sig åt när det inte går att simma ute... eller när man inte vill. Och det handlar helt enkelt om triathlon där du byter ut simningen mot ett löpmoment istället. Alltså RUN-BIKE-RUN.

Klicka för en EXTRA stor bild
I morgon, 1:a maj, ska jag, Christian och Valencia kör Väsby Duathlon. Valencia börjar i barnklassen med att köra 1 km löpning, 5 km cykel och 1 km löpning. Hon är grymt taggad efter sin enorma insats under Junior Aquathon (RUN-SWIM-RUN) på Fuerteventura för några veckor sedan. För Christian och mig är det 5km, 20km och 2,5km som gäller. Har ingen vidare koll på banan men tror att det är ganska platt. Kanske en timme och några minuters tävling, sålunda på tröskel hela vägen. Sjukt jobbigt alltså.

Och då kommer vi ju till den stora frågan: hur snabbt kommer det att gå då? Inte den blekaste faktiskt. Motorn (pumpen) är ju hyfsat med och benen fungerar. Men att maxa så pass kort som 5km och 20km på cykeln kommer ju att bli intressent. Har ju som vanligt inte tränat att köra snabbt (men det får väl bli några snabbintervaller på eftermiddagens löppass.

TåMÖRDARskorna - som bortsett från det är snygga, lätta och snabba att få på.
Dagens stora fråga är om jag kan spränga 20 min på 5 km, snitta 38 km/h på cykeln och sen springa 2,5 km under 10 minuter? Nej, förmodligen kan jag inte det, men det ska bli kul att maxa. Sen är det ju det här med växlingarna också. Skor är ju det som måste skiftas och det tänker jag göra också. Inga skor fast i pedalerna alltså eftersom jag inte är tillräckligt van. Sen får vi se om jag vågar köra strumplöst och med mina Zoot Ultra Tempo Plus som ju inte var särskilt snälla mot min tå på halvmaran på Challenge Fuerteventura. Men det är så pass kort (och dessutom uppehåll enligt prognoserna) att jag tror att det fungerar med strumplöst och tejpad tå.

Nu kör vi!

No comments: