Wednesday, January 23, 2013

Supercykelvägen

Okej, i ärlighetens namn kanske Mitt i [infoga stadsdel] inte är skriven av grädden av Sveriges journalistiska elit. Konceptet är ju lite som en landsortstidning för varje stadsdel där individer får möjlighet att vara kränkta över att Konsum inte säljer färsk sparris längre eller att grannen Johansson minsann spelade hög musik långt efter klockan 22 på lördag förra veckan. Eftersom det är min blogg förbehåller jag mig självklart rätten att raljera över detta.

Några av Stockholms cykelpendlare har idag twittrat ut en artikel som förekommer i Mitt i Danderyd denna vecka (kanske också i någon annan utgåva av Mitt i). Artikeln heter "Cyklister får nu superväg till stan". Wow, superväg, smaka på den...


Vad är nu då en superväg? Jo, följande går att läsa i tidningen: "Leden ska ha en fil i varje riktning och vara 4 och en helt meter bred. Endast cyklister kommer att få färdas på den".

Varför inte en uppdelning på två filer i vardera riktningen (om jag inte missminner mig har det gjorts på vägarna i Köpenhamn)? Precis som på motorväg. Underlättar nog vid omkörningar och annat. Om inte annat så finns det ju ganska många som gillar att hålla sig innanför linjerna. Långsamt till höger, snabbt till vänster. Om endast cyklister ska få färdas på den (vilket är mycket lovvärt) måste det finnas ett gångbanealternativ parallellt. Annars kommer det (utan tvekan) att finnas barnvagnar, rullatorer, m.m. på "supervägen". Det finns liksom ingen egentlig kultur/vana av dedicerade cykelvägar i Sverige.

I min värld är det faktiskt inte bredden och trängseln på cykelvägarna som är den smala sektorn (ha ha) i Stockholm (i alla fall inte utanför tullarna), utan det faktum att cykelvägarna planeras in sist i infrastrukturen och sålunda får ta den väg som blir över. Dvs. runt en elledningsstolpe, in i skogen, runt ett hus, för att sedan upphöra i 300m och sen fortsätta bakom ett industrilokal (självklart inte skyltat). Eller varför inte genom en bilparkering som på Valhallavägen? Men ngn vision om den biten av planeringen verkar inte finnas.

Vidare kan man läsa att "[sic] utredningsarbetet börjar redan nu i år." - ja, eftersom det är januari nu är det väl iaf hyfsat säkert att uttala sig på det sättet.

"Vi vill skapa en av Europas mest attraktiva cykeltrafikleder in till stan för arbetspendling, säger han [Erik Andersson (M)]."
Politikerfloskler. För det första kommer det inte att gå eftersom leden byggs i efterhand (och därmed måste anpassa sig till befintlig infrastruktur). I alla fall inte för de pengasummor som anges nu. Och vad är en attraktiv cykeltrafikled?

"Vägen ska vinterunderhållas och vara framkomlig även under dagar då det faller större mängder snö."
Oj, orkar jag ens uttala mig? Jag trodde självklart att det redan var kravet på alla huvudcykelståk i Stockholm, men det var ju kanske lite naivt av mig. Och med tanke på hur det sett ut i vinter är det ju uppenbarligen inte så. Men jag skulle vilja se motsvarande formulering för en bilväg: "När vi nu bygger Förbifart Stockholm (för typ 27 miljarder) kommer vi att satsa specifikt på att den ska vara öppen  och körbar även vid snöfall.".

"Inom 5 år tros projektet vara helt färdigt. Uppskattningsvis landar kostnaden någonstans mellan 20 och 40 miljoner kronor [sic]".
Jag är medveten om att infrastruktur tar lång tid att bygga (även om jag aldrig riktigt försått varför). Men 5 år för att få till en cykelväg? Och 20-40 Mkr under 5 år ger 4-8 Mkr per år och det får man inte mycket för, så jag undrar var den siffran egentligen kommer ifrån och vad den är tänkt att innehålla. 1 km vanlig gång/cykelbana kostar ca 2 Mkr.

Slutligen något om den uppskattade tiden för cykelresan. Artikeln anger att det för "normalcyklisten" ska ta ca 15 minuter från Mörby Centrum till "city". Vad "city" är i det här fallet är lite oklart, men låt säga vi nöjer oss med att komma till Tekniska Högskolan, vilket är en resa på ca 7km. För att klara det på 15 minuter måste normalcyklisten köra med ett snitt på 28 km/h. Då är inte några stopp överhuvudtaget medräknade. Så nej, för normalcylisten kommer det inte att ta 15 minuter, oavsett "supercykelvägar" eller inte .

Missförstå mig rätt; det är toppen att det byggs nya cykelvägar. Men att tala om "supercykelvägar" och rejäla satsningar (20-40 mkr över 5 år) blir ju bara fånigt. Retoriken runt det hela indikerar ju dessutom att vi pendlarcyklister i och med detta faktiskt ska vara sååå tacksamma. Det indikerar i sin tur att cyklisterna är ett undantag och inte naturlig del av planeringsprocessen för infrastruktur. Det är det jag vänder mig emot.

EDIT: Nu har även DN hakat på Mitt i:s artikel. Dock utan några egna redaktionella tillägg.

3 comments:

Sofia said...

Haha! Tänkte på dig när jag läste den där artikeln.

NLC said...

Nu tycker jag du är onödigt negativ, ja kanske rent av lite gnällig. Se det positiva istället, nämligen att normalcyklisten ska kunna hålla 28 km/h i snitt (utan stopp). Med den farten måste det ju antingen vara konstant medvind, rullband eller dernymoppar som drar klungor på sträckan. Dessutom blir det troligtvis onödigt med mer än en fil i varje riktning om alla höll god fart.

Krister Isaksson said...

Det blir ju lätt så här när det börjar gå mode i ord och begrepp och några vill sola sig i glansen och vis handlingskraft. Politik är ju många gånger konsten att reagera. På många sätt är det ju bra att detta tas fram för då får vi ju möjlighet att göra precis det du gör: påtala bristerna! Och på sikt kan vi då kanske gå mot en framtid där vi planerar för cykeln i ett tidigare skede...