Wednesday, January 16, 2013

Det där med kolhydrater, kost och sånt [löfte]

Jag är inte särskilt duktig på det här med kost; att äta rätt, nyttig, inte för mycket, inte för lite etc. Det slinker ned en pizza, en burgare emellanåt. Till och från slarvar jag med lunch; hoppar över eller nöjer mig med en sen lite stadigare frukost. Men: jag har inga problem med vikten just nu, varken upp eller ner och för det mesta klarar jag mig ifrån rejäla hungerdippar.

Men jag vet ju också att med tanke på hur pass mycket jag tränar borde jag nog faktiskt ha lite bättre koll på det här med vad jag käkar. LCHF gillar ju vissa. Av ngn märklig anledning får jag Expressens LCHF-tidning hemskickad ibland. Personligt adresserad till mig, och jag har ingen aning om varför. Jag och Anna provade iaf på LCHF för några år sedan och jag mådde rent ut sagt skit av det. Kolhydratfattigt är verkligen inte något för mig och jag tror mer på en allsidig och varierad kost. Trots allt lagar vi så gott som all mat från grunden med bra råvaror hemma. Familjen äter tillsammans och på regelbundna tider. Det tror jag är en väldigt bra grund att stå på.

Uppladdningskolhydrater - train low, compete high!
Men så är det det här med "onödiga" kolhydrater. Sen jag slutade snusa har mitt sug efter smågodis, kakor och andra snabba kolhydrater ökat rejält. Självklart finns det lägen då detta sug är helt befogat och konsumtion nödvändig; exempelvis under långa tävlingar eller vid bonkupplevelser under träning. Men om jag ska vara helt ärligt så finns det nog en hel del onödigt sug också. Sånt som kanske hade kunnat lösa sig med en knäckebrödsmacka istället. Eller genom att helt enkelt bara bita ihop. Och även om jag genom min träning faktiskt droppat ganska många kg från min kropp så finns det väl lite kvar som jag skulle kunna tänka mig att bli av med. Vore ju grymt att få fram magrutorna typ.

Precis efter nyår (självklart, det är ju då som alla orealistiska nyårslöften tas fram) såg jag en delning på FB och lite löften på diverse bloggar (t.ex. Vilma). En av upphovsmännen till "dumheterna" var väl Pasi Salonen. Jag funderade lite och bestämde mig för att göra ett försök (som startade i söndags) med att hålla upp med "onödiga" kolhydrater. I första hand kör jag fram till Fuerteventura fram i april. Och då med full avhållsamhet. Så får jag väl utvärdera efter det om det är värt det, vad det har givit för resultat m.m.

Lite uppladdning och en hel del okynne
Och vad är det så som jag ska avhålla mig ifrån? Jo, kortfattat är det väl alkohol, godis, chips, kakor och glass. Alkohol dricker jag knappt någon idag så det är nog inga större problem. Det finns ett undantag dock och det är min fredagsöl. En kall belgisk öl på fredagskvällen tänker jag inte hålla mig ifrån. Glass och chips är gott men jag är verkligen ingen storkonsument så det är inte heller några problem. Kakor och smågodis är dock det jag som kan okynnesäta av och främst det som kan slinka ner på kvällskvisten. Det är alltså där utmaningen kommer. Men även här ett undantag: Snickers (eller motsv.) och Cola under/efter ett långpass på cykeln. Men det anser jag tillhör nödvändiga kolhydrater och det är ju i första hand de onödiga som jag vill klämma åt.

Men, från och med nu och sen en utvärdering i april om resultat och hur pass grinig jag varit. För mig handlar det i första hand om att ta kontroll över suget (precis som med snusningen). Det borde ju vara möjligt.

3 comments:

Fikasvettot said...

Jag räknar fika som nödvändiga kolhydrater.

Snabbare, starkare, snyggare said...

Haha, härligt att jag i alla fall delvis får stå med som upphovskvinna till "dumheterna" ;) För mig går det hyfsat, har dock infört undantagsregeln att jag får äta efterrätt när jag är på restaurang (inte alltför ofta, så jag - och tvättbrädan - överlever nog!) eftersom jag sällan kan motstå en créme brulée...

Middleman said...

Hittills går det väl bra för mig också. Undantaget är väl den här veckan på Playitas så jag faktiskt inte låter efterrättsbordet stå orört. Men det har mest att göra med att jag är ganska aktiv och intensiv här vilket gör att jag känner att jag faktiskt behöver de extra kolhydraterna. Skyller jag på i alla fall :)