Så var det dags att skriva lite om cykelbanor, pendling och sånt igen. Jag ska definitivt inte bli långranding eftersom det nu gäller att effektivt nyttja det korta fönster då Internet verkar fungera här på Fuerteventura. Artikeln från dagens DN berättar att Stockholms stad nu förväntas klubba satsningar på 250 miljoner (eller "en kvarts miljard till cykelbanor" som DN skriver, det låter ju så mycket mer då) på cykelbanor. Självklar är det alldeles utmärkt att det händer något och jag ställer mig egentligen bara upp och applåderar.
Men... självklart finns det ett par saker som jag trots allt måste notera:
2. Värtavägen. 45 miljoner. Oklart om det blir cykelfält, två enkelriktade cykelbanor eller en dubbelriktad cykelbana.
Den absolut största slanten ska läggas på att göra cykelbanor längst Värtavägen? Det handlar alltså om en 1,2 km lång sträcka, idag inte särskilt cyklisttät (den ligger precis vid mitt jobb så jag känner till området). Dessutom finns det gott om alternativ, exempelvis Erik Dahlbergsgatan och Lidingövägen, Intressant är ju också vad den beräknas kosta; 45 Mkr för 1,2km fält i vardera riktningen i anslutning till eller på befintlig struktur. Att då t.ex. jämföras med "supercykelvägen" från Arninge till city som lokalpolitikerna tror skall kosta mellan 20-40 Mkr.
10. Gamla Huddingevägen. 15 miljoner. Ett viktigt cykelstråk som saknar cykelbanor med det finns plats för dem.
Det där är ju verkligen mina hoods. Ja, Gamla Huddingevägen har inga cykelbanor, men vägen är ganska bred så det skull nog fungera att dra en extra linje och kalla det för cykelbana (texten ovan är ordagrant citerad från DN, jag misstänker att "med" egetnligen ska vara "men"). Men det är liksom inte riktigt rätt. För det första är utrymmet inget att bråka om förrän vintertid. Då plogas bara ett körfält i vardera riktningen upp, med en stor vall i mitten. Då blir det självklart trångt. Men det kommer ju inte en målad linje i vägen att råda bot på. För det andra så går ju själva cykelstråket (enligt skyltningen) inte på Gamla Huddingevägen utan via parallellgatan Råbyvägen. Råbyvägen har nästan ingen trafik alls så behovet av en cykelbana där ser jag som noll och intet.
Men det här var bara ett par reflexioner på några området som jag känner väl till och ställer mig lite frågande till om de är de mest prioriterade att satsa på. Jag saknar dessutom ett uttalad strategi om underhåll av befintliga cykelvägar. Men jag tycker överlag att det är alldeles utmärkt att cykelinfrastrukturen är uppe på agendan och att det faktiskt fattas beslut. Hurra hurra hurra! Nu ska jag ut och cykla. Backintervaller.
6 comments:
Detta är kanon men det förefaller som om det är någonting konstigt med kostnaderna.
"Kungsgatan. 15 miljoner. Backen från Kungsbron ned mot Vasagatan får cykelfält. Övrig trafik får det trängre."
15 millar för att måla en streckad linje 350 meter!?! Vad i helvete??? Cykelfält är ju streckad linje. Det är 43000 spänn per meter för lite målarfärg. Den där Cykelmiljarden kommer inte att räcka ngnstans.
Strategier är för mesar, vinnare kör med floskler. Dessutom funderar jag på att lägga ett lagom lågt anbud på det där cykellinjemålandet, typ 12 miljoner eller nåt Så får man minst 11 millar kvar att köpa cyklar för ;-)
Helt rätt Nisse, här finns det definitivt pengar att tjäna! Det gäller att se öppningarna :)
Andreas: Kul att du drog iväg ett mail till DN. Har du fått någon respons?
Nix.Ingen respons - det kanske är för svår undersökande journalistik...
Någon som har vidare undersökt detta? Har också starka funderingar på varför bl.a. cykelfältet på kungsbron ska kosta 15miljoner... Som redan sagt, med den typen av priser räcker det inte långt!
Har själv inte lyckats hitta underlaget för dessa kostnader...
Post a Comment