Friday, November 2, 2012

På 'et igen bara - Vintermarathon

I morgon är det dags att försöka igen. Förra gången gick det ju inget vidare. Jag skrev då upp några punkter som jag tror var de huvudsakliga anledningarna till mitt misslyckande. Nämligen:

  • Mer långpass - Ja, det har i alla fall blivit långpass (upp till 23 km) de senaste 3 helgerna och de har känts bra i tempo och ork. Visst hade det varit bra med något pass på uppåt 30 km också... men det har liksom inte riktigt passat in i den träningsperiod som jag ligger i.
  • Mer återhämtning - Har inte vilat specifikt (annat än en lugn dag idag) utan kört mer eller mindre efter träningsschemat. Men å andra sidan har jag inte kört någon halv-IM en vecka innan och träningen enligt schemat är förvisso volymmässigt relativt stor, men intensitetsmässigt inte alls så tuff. 
  • Lugnare tempo - Ja, det vet jag ju inte förrän i morgon. Men jag har i alla fall tränat på att hålla en 5:30-5:40-tempo och planen är väl att verkligen hålla det redan från början. Hellre progressivt, negativ split eller vad man nu kallar det. Dvs. att andra halvan går snabbare än första. 
Sen var det ju pappas bortgång i somras som gjorde det hela lite speciellt. Jag vet inte hur det påverkade mig i somras, men jag blev i alla fall inte starkare av det.

6 spännande varv
Planen för morgondagen är att inte tänka så mycket. Ta det lugnt och håll tempot (5:35). Om någon km går lite långsammare, acceptera det och försök inte springa ikapp direkt. Förhoppningen är att komma in under 4 timmar och att springa hela vägen och på så sätt få en känsla för sträckan. Inför sommarens äventyr kan det nog vara bra. Det betyder också att jag kommer att bryta om det inte funkar. Jag har inget behov av att komma gåendes i mål på 5+ timmar. Har liksom inget sådant att bevisa.

Men, 6 varv på en 7 km platt bana på Djurgården i 5-6 grader och nästan vindstilla. Det borde jag väl klara av?

No comments: