Wednesday, November 21, 2012

1000/100/10

I söndags passerade jag 1000 fysiska mil cyklade för 2012. Har även trampat ungefär 180 trainermil (eller 55 timmar om man räknar så). Tidigare förutspådde jag att 1000 riktiga mil skulle passerad i slutet av oktober, men det blev lite senare.

Löpningen har uppgått till 98 mil, så det är väl en ganska rimlig ansats att tro att 100 mil kommer att ha avverkats innan veckan är slut. Simningen ligger längst ifrån att överstiga en jämn och fin siffra. 76 km simmade och sålunda 24km kvar till 100km. Vi har 6 veckor kvar av 2012 och för att klara 100 km behöver jag alltså simma 4 km i veckan under resten av året. Och det gör jag ju, om jag får vara hel och frisk.
Rapportverktyg från Funbeat
Därav 1000/100/10 - cykel/löpning/simning i förhållande 100-10-1. Tittar vi på distanserna på en Ironman så är dessa 180/42/3.8, eller om vi förkortar det 47-11-1. Distansen på simning och löpning alltså okej i förhållande till varandra. Däremot cyklar jag för mycket. I alla fall om vi sätter det i förhållande till distanserna på en IM. Men det var ju å andra sidan inte helt oväntat. Det är nog inte så många triatleter som tränare på distanser som 600 km t.ex. Och det är nog i själva verket förmodligen mer nedbrytande än vad det ger träning.

En annan jämförelse att göra är väl tidsmässiga förhållanden. Dvs. hur mycket tid som läggs ner på resp. gren och sätta det i förhållande till hur lång tid resp. moment "normalt" sett tar under en IM distans. Men det får bli en senare övning.

No comments: