Wednesday, August 29, 2012

Vad nu då, vila eller?

Säsongen börjar närma sig sitt slut. Stockholm Triathlon var väl den sista "större" tävlingen i år. Egentligen skulle jag nog vilja Tjörn Triathlon nu till helgen, men tyvärr (eller som som tur är?) är platserna slut. Jag har några riktmärken i tävlings/händelsväg för hösten kvar. Även om dessa är mer av karaktären "kul-att-köra" än något som skall fokuseras på. F.n. ser (önske)listan ut så här:

  • 30-milare från Täby (15/9) - Har inte kört den rundan tidigare och det skulle vara kul att få en sista långrunda för säsongen.
  • STAR - Stockholm Adventure Race (22/9) - Multisport på sprintdistans. Har jag ju aldrig prövat förut, men det verkar riktigt kul. Cykla, springa och paddla kajak/kanot. Och så lite orientering. Borde passa mig perfekt, bortsett från att jag inte har paddlat någonting då. Men hur svårt kan det vara?
  • Tjurruset (6/10) - Egentligen skulle både jag och frugan springa, men tyvärr ställer knäproblem till det för Anna. Kul ska det bli i alla fall.
  • MTB Adventure (13/10) - MTB-tävling i Södertälje. Snabbt MTB-lopp som verkar kunna blir riktigt höstlerigt och fint. 
  • Vintermarathon (3/11) - Denna har jag ju funderat på sen mitt förra misslyckade försök på distansen. 
  • Kompiscrossen - Alltid aktuell! Preliminära datum 9/9, 16/9, 30/9 och 21/10
Sen hör det väl till saken att jag enligt periodiseringens grunder ska gå in i en vilofas nu, för att därefter sätta igång med den fokuserade träningen mot IM Frankfurt. För det är ju målet med stort M under nästa år. Det mesta andra är rejält sekundärt. Men det lutar väl åt att jag kommer att köra september som en lugn månad, dvs. köra några av grejerna nämnda ovan, varvat med lite rolig och planlös MTB och CX-cykling, för att sedan sätta igång med en prep-period i oktober. Men till och början med ska jag köra Sickla Triathlon ikväll.

Transition Phase
This phase is used to facilitate psychological rest, relaxation and biological regeneration as well as to maintain an acceptable level of general physical preparation. This phase lasts between 3 – 4 weeks (maybe longer) but should not exceed 5 weeks under normal conditions and may be sports specific. It allows the body to fully regenerate so that it is prepared for the next discipline.

Avslutar med några bilder som Andreas Nyström tog under måndagens CX-träning i Sköndal. Grymt!

Även lilla V var med och tränade
Det är alltid lika kul att springa i trappor
Sista varvet, grymt fokuserad... eller trött.

No comments: