Tuesday, August 28, 2012

Stockholm Triathlon 2012 [RR]

[Inte en enda bild i detta inlägga. Ber om ursäkt för det, men regn och avsaknad av kamera hos min hejarklack gjorde att det tyvärr inte finns några bilder att tillgå. Det kanske dyker upp några senare.]

I lördags var jag inne i stan, hämtade nummerlapp och såg Jonathan Brownlee vinna herrarnas sprint. Sen cyklade jag hem och såg Lisa Nordéns triumf på SVT. Innan det tyckte jag att det var en god idé att formtoppa inför söndagens tävling genom att köra lite CX på lördagsmorgonen. Det var test av banor i Flottsbro inför kommande CX-cup-tävlingar. Tog det dock väldigt lugnt.

Som vid alla tävlingar i år var självklart vädret något extra att hålla koll på. Yr.no utlovade regn mellan 9-12 (dvs. precis den tid då jag skulle köra) och sedan moln, uppsprickande och uppehåll från 12 och framåt. Så blev det verkligen inte alls. Snarare tvärtom med en enstaka regnskvätt innan start och under simning och löpning (såg till och med solen under simningen), 5 minuters hällregn under löpningen och sen totalmisär och ihållande hällregn efter kl 12.

Jag gick upp vid 6, käkade frukost, packade min väska och cyklade sedan ner mot stan. Växlingsområdet var stort och väldigt avlångt. Vår startgrupp (E) låg placerade precis vid Swim In och Run Out och 400m från Bike Out och Bike In. Alltså nästan 800 m löpning med cykel. Inte helt optimalt. Frågade även en funktionär var påsarna med ombyte skulle lämnas in (ca 2 km mellan mål och växlingsområde) och fick då till svar att man inte hade tillräckligt med funktionärer för att ordna detta. Alltså skulle man vara tvungen att ta sig tillbaka till växlingsområdet (från slottet till Stadshuset) för att få på sig varma och torra kläder… Ordnade till allt vid växlingen, bytte våtdräkt med Christian och mötte sedan upp fru, dotter och morbror som dagen till ära var min hejarklack.

Simningen [1,5 km - 00:36:14]
Körde med öronproppar och näsklämma. Hade varit lite orolig för att det skulle kunna gå lite vågor, men det visade sig vara hyfsat lugnt. Vi var ca 120 startande i gruppen, men väl utspridda över en lång startlinje vilket gjorde att det var ganska gott om plats.  Jag hoppade ner i vattnet 10 minuter innan start, men syftet att anpassa mig till vattnet och temperaturen. Simmade lite lätt och hade huvudet en del under vattnet för att "kyla ner" mig. Kände mig lugn trots min normala simångest.

När starten gick tog jag det riktigt lugnt och låg på 2-takts andning redan från början. Detta i syfte att inte komma in i den nedåtgående spiralen med dålig andning, tryck över bröstet, hyperventilering och bröstsim. Och det funkade faktiskt! Efter ett tag kunde jag gå över till 3-taktsandning och bara tänka på simningen och navigeringen. Fick några sparkar (delade nog även ut några själv), simmade in i några, drabbades av lite vågor, men inte av någon som helst olust. När jag helt plötsligt var vid vändbojen insåg jag att jag crawlat hela vägen. Dvs. det som jag gjort på träning men aldrig på tävling. Av bara farten fortsatte jag sen hela vägen. Min GPS mätte upp simningen till 1.7 km.

Jag är ingen snabb simmare, så det gick nog inte så väldigt mycket snabbare än vad det vanligtvis gör (eller jämfört med duktiga simmare). Men däremot känslan upp ur vattnet! Helt pigga ben och en helt annan känsla för tävlingen. Min fru sa att jag sprang med ett stort leende i ansiktet på väg upp till växlingen och att det var första gången hon sett det.

T1 [00:02:53]
Lite strul med att få av sig våtdräkten, men helt okej. Hade dessutom bestämt mig för att köra utan strumpor. Kvällen innan hade jag dessutom övat några gånger på att starta med skorna fast på cykeln. Tyckte väl att det gick tillräckligt bra för att pröva det under tävlingen. Det var nog både bra och dåligt. Bra eftersom det visade sig att växlingsområdet var grymt avlångt. Som jag nämnde tidigare var det nästa 400m löpning med cykeln, och då var det grymt skönt att kunna springa barfota istället för med cykelskor. Det dåliga kom sedan när jag inte fick på mig skorna ordentligt. Hade en lätt krampkänning i höger lår vilket gjorde att det blev svårt med den foten (var tvungen att trampa några minuter innan det släppte). Och på andra sidan fick jag kämpa med ett bråkande spänne. Sen måste man ju hålla farten uppe också, och svänga och sånt, vilket gör att det tar ett mellan möjligheterna att fixa med skorna. Det tog mig ca 5km innan jag fått på mig båda skorna. Och tyvärr tror jag att jag tappade ett antal sekunder på det. Dessutom glömde jag att få med mig energi (gel som skulle ner i bakfickan) vilket var dumt.

Cykling [38km - 01:08:46]
Något sämre snitthastighet än förra året. Dock en "långsammare bana" med betydligt fler knixiga svängar (bla. runt Slussen och i Gamla Stan), 5 st 180-graders vändningar istället för 3 st, 3xVästerbron istället för 2 och en herrans massa folk ute banan. Låg under omkörning under stora delar av cyklingen. Hade tur med vädret och slapp regn (och därmed dåligt grepp i de många kurvorna). Innan Västerbron på andra varvet kom jag i kapp Christian som hade någon minut på mig efter simningen. Han såg lite seg ut just då, men fick nog nya krafter av att jag hojtade till när jag körde om honom. Så han hängde på. Försökte sedan köra ifrån under tredje varvet för att få lite välbehövligt försprång på löpningen eftersom Christian är en starkare löpare än jag. Men Christian hängde i och vi växlade precis samtidigt.

Inte min bästa cykling någonsin, men klart godkänd. Tappade en del sekunder på krånglet med skorna och hade nog mått bra av att få i mig lite energi. Men bortsett från det så. Cykeltiden hade faktiskt stått sig hyfsat väl även i de "riktiga" tävlingsklasserna.

T2 [00:02:14]
Den växlingen var däremot riktigt bra. Började dock ta av mig skorna innan vändpunkten på cykelbanan vilket visade sig vara alldeles för tidigt (typ någon km), men det spelade nog ingen större roll. Hoppade av cykeln precis samtidigt som Christian. Sen återigen nästan 400m löpning genom ett växlingsområden som nu dessutom kryllade av folk (som var färdiga, som skulle checka in etc.). Men benen var pigga och vi lyckades undvika krockar. På med keps och löparskor, greppade energin och sprang ut.

Löpning [8,6km - 00:39:45]
Kom ut exakt samtidigt som Christian. Bestämde mig för att försöka hänga så länge som det gick. Lyckades dessutom få i mig en gel. Efter 1 km pep klockan till och jag såg att den första km gått på 4:20; dvs. alldeles för snabbt för mig. Jag insåg att det inte skulle hålla i ytterligare 9 km och valde därför att släppa. Höll mig sedan till ett något lugnare 4:40-tempo. På Stora Nygatan satt hela min hejarklack (nu även förstärkt av Ketil och Ville) och ropade och high-5:ade. Mycket inspirerande och peppande. Passerade ju dessutom 6 gånger. Även här sa min fru att löpningen såg mycket bra och "kraftfull" ut. Och faktum är att jag kände mig väldigt stark under löpningen.

Att förlägga löpningen genom Gamla Stan var riktigt lyckat. Betydligt roligare, både för oss som var med och för publiken, att springa genom smala gränder istället för ute på Gärdet. Under löpningen kom det en ganska rejäl regnskur, men inget som störde. På sista varvet var jag osäker: visst var väl löpsträckan Stadshuset-Slottet + 3 varv i Gamla stan? Och jag var ju ute på mitt tredje varv, men inte skulle det bli några 10km (enligt GPS:en). Litade dock på vad jag läst i start-PM:et och sprang till vänster och in i mål. Helt rätt skulle det visa sig eftersom Stockholm Tri lyckats kontrollmäta banan fel. 8,6km istället för 10km… Inte så bra jobbat.

Christian hade hållit sitt tempo i gått i mål drygt 2 minuter innan mig. Grattis igen Christian (hmm, undrar hur det hade gått om du inte sett att jag körde om dig på cyklingen). Jag kom in precis under 2:30 (plats 128 av 791 i herrar motion) och kände mig riktigt nöjd. Sen kramkalas, medalj, t-shirt och senare en fet burgare på Fridays och allt sånt där.

Sammanfattningsvis
Simmomentet gjorde väl egentligen hela min dag. Inte för att det gick supersnabbt, eller för att jag var först, utan för känslan som jag klev upp ur vattnet men. Jag har vid så gott som samtliga tidigare tävlingar känt en känsla av uppgivenhet runt simningen och faktiskt allvarligt funderat på att skita i alla vad triathlon heter pga. olusten kring simningen. Den här gången var det inte så och det hade allvarligt talat kunnat gå hur som helst med övriga tävlingen, jag hade varit grymt nöjd ändå.

Arrangemanget i övrigt är väl dock tyvärr inte helt godkänt. Ingen höjdare att bli meddelad om överdragskläderna precis innan (hade ju kunnat skicka dom med frun annars), funktionärer som inte kunde svara på frågor, trångt och rörigt vid målet, inget att äta vid målgång (fanns endast vatten), rörigt i växlingsområdet och för långt att springa med cykeln, bökigt att ta sig från mål tillbaka till växlingsområdet och alldeles för korta banor. Med tanke på anmälningsavgiftens storlek kan man tycka att de här sakerna borde fungera.

Men bortsett från det fick jag en riktigt bra avslutning på triathlon-säsongen och hade en riktigt kul dag.

2 comments:

chris said...

Helt riktigt beskrivet...tände till när du kom om. Men enligt mina mått cyklade jag ganska fort fram till dess, ville inte släppa dock. Du glömde iofs att jag cyklade om dig en gång ;-). Kul race, nästa gång går vi i mål samtidigt!

Snabbare, starkare, snyggare said...

Jag gjorde samma "miss" och tog av mig skorna innan vändpunkten istället för innan bike in;) Kul att simningen kändes så bra!