Sunday, March 10, 2019

Return of the living dead

I söndags (för en vecka sedan alltså) började jag känna mig klart bättre och valde att sätta mig på trainern i en knapp timme för att se vad som skulle hända. Pulsen var lugn och fin, ingen hosta och bra känsla i kroppen så på måndagen tyckte jag nog att det var dags att dra igång igen. Inga halvmesyrer här heller så det blev ett 3x10 i zon 4 på löpbandet. Klart över förväntan och inga större bakslag vare sig det gällde puls och ork.

När jag hade influensan förra gången kommer jag så väl ihåg att det kändes som att börja om från början när jag väl började träna igen och det här gången var det inte alls samma känsla faktiskt. Resterande del av veckan har gått helt enligt plan och det enda som jag möjligtvis kände av lite var väl att onsdagens simning med Micke Rosén och TT var lite seg. Men... speciellt snabb i vattnet kommer jag förvisso aldrig att bli heller. Har liksom givit upp den biten. Det spelar ingen roll hur mycket jag tränar eller eller lägger ner effort på det hela, jag blir aldrig märkbart snabbare. Bara lite mindre långsam emellanåt.


Innan flunsan tyckte jag att träningen flöt på väldigt bra. Fokus har legat på löpning, både i form av att få löpstyrka och ganska mycket distans. Brottades ett litet tag med något som jag misstänkte var på väg att bli ett löparknä men det verkar ha ordnat till sig nu. Det här veckan var jag dragit igång även med distans på cyklingen med bland annat 2 st 3:30-pass nu i helgen. Tyvärr har jag inte fått till det med utomhuscyklingen ännu så det har blivit till att harva trainer. Men Zwift och Netflix löser det mesta. Annars måste jag väl ändå tycka att en vecka med 8 timmar cykel, 5 timmar löpning och 2 timmar simning så här direkt efter en veckas sjukfrånvaro känns helt okej. Så även nu känns det som om att det flyter på helt enligt (någon sorts) plan.

Inga direkta överraskningar framöver; mer och mer distans på cykel kommer att tillkomma. Om 3½ vecka drar jag till Nice för en lång weekend med massor av cykling (vad skulle kunna gå fel?) och om 6 veckor är det dags för årets första tävling - Cannes International Triathlon (skulle ha varit Nattvasan men det blev DNS pga. skadad partner och senare även en influensa).

No comments: