Beslutet kom snabbt och kanske lite överilat… eller nej,
mina beslut om att köra tävlingar kanske verkar lite snabba men för det mesta
är det nog ganska mycket mentala övervägningar som pågår innan det att en plan
sätts igång. Om det senan var korrekta övervägningar som gjordes är väl en helt
annan fråga.
Hälsenan
På mitt sista korta löppass innan IM Chattanooga kände jag
en liten lätt smärta i min vänstra hälsena, men tänkte inte mer på det just då. 2011 hade jag hade en senskideinflammation som behövde
behandlas och som gjorde att jag var tvungen att vila lite. Men vad jag kommer
ihåg så var det en ganska lätt sak och inte något som hämmade mig speciellt
mycket eller som gjorde särskilt ont. Tror att det var ett skobyte som orsakade
det hela den gången.
Efter tävlingen i Chattanooga hade jag en lite mer
påtaglig smärta och lite knarrande. Men det gick över ganska fort och jag
trodde givetvis att det var något tillfälligt. Sen blev det bestämt med
Argentina och jag satte igång och träna. Veckorna med löpfokus gick bra, men
det här med hälsenan släppte inte riktigt ändå. Jag brukade kalla den för
”lynnig”; ibland kände jag inte någonting alls efter 2 timmars löpning och
ibland kunde det räcka med 50 minuter cykling för att det skulle kännas och
börja knaka lite. Givetvis blev jag orolig och började testa med olika skor,
olika sätt att belasta foten, etc. Fick även kontinuerlig behandling av min
fru, smärtsam manuell sådan och behandling med laser. Ofta hjälpte den bra och
gav lindring redan dagen därpå.
Efter löpveckorna hade jag några dagar med hel
vila från löpningen för att låta foten återhämta sig. Vi var alla (jag, Anna och coach
KJ) överens om att det vettigaste givetvis skulle vara hel vila, men att med
tanke på kommande tävling istället försökte hålla den på en lagom nivå och vila
efter. Det var ju trots allt så att det mest var lätt smärta och knarr som det
handlade om och inte något som egentligen hämmande mig rent löpmässigt.
De sista veckorna inför Argentina fortsatte hälsenan vara
lynnig och svårtolkad. Dock tyckte jag nog att det faktiskt så sakteliga blev
bättre och bättre; speciellt när vi trappade ner och gick in i toppningsläge.
Jag var nog ganska övertygad om att det skulle gå vägen.
Lång kö till bussen! |
Resan
Sen det här med att resa till Mar del Plata. Om jag nu
tyckte att resan mellan Port Elizabeth och Boulder var jobbig så var nog
faktiskt den här snäppet värre. Egentligen borde den inte vara det eftersom den
rent tids- och tidszonmässigt var kortare. Men sen gick ju inte allt riktigt
på räls heller.
Flyget skulle gå från Arlanda kl 17:20 på onsdagen och
förhoppningen var att jag skulle kunna jobba hemma och åka pendel till Arlanda
efter lunch. Nu blev jag tyvärr inkastad i möten i sista sekund och blev då istället
tvungen att åka till Gärdet tidigt på morgonen (med all packning) för att sedan
åka vidare från Gärdet till Arlanda efter lunch. Mötte upp mitt resesällskap på
Arlanda; Peter, Adam, Camilla och Thomas. Sen 2 timmars flyg till Amsterdam, 90
minuter transfer och därefter insittning på planet till Buenos Aires som skulle
ta 13:50. Dock så blev vi nästan 50 minuter försenade eftersom någon som
checkat in bagage inte behagade dyka upp, och då måste ju hens bagage letas upp
och plockas ut. Tänkte inte så mycket på det just då men när de 13 timmarna
började lida mot sitt slut började vi förstå att det nog inte skulle vara
möjligt att hinna med den planerade bussen. Till slut var vi nästan en timme
försenade till Buenos Aires. 7:45 istället för 6:45 och bussen skulle gå 8:00.
Inte så mycket att göra alltså.
Allt bagage var dock med och passkontrollen gick
förvånansvärt smidigt. Men vi kom givetvis inte med bussen. Och det var då
cirkusen började. Ingen pratade engelska och det var väldigt svårt att få
information. Som tur är pratar Adam lite skolspanska och kunde göra sig lite
förstådd, däremot var det inte helt lätt att förstå argentinarna eftersom de
dels pratar med en lite speciell dialekt och eftersom tempot är så otroligt
högt. Nästa buss skulle gå kl 11:00, men den var full. Kanske. Däremot skulle
det finnas plats på en buss som skulle gå 15:30. Kanske. Men kanske inte för
våra cyklar. Därför ville de att vi skulle skicka våra cyklar och bagage med en
annan buss. Som visade sig vara en tom buss som skulle gå med bara bagage till
Mar del Plata. Men vi fick absolut inte åka med den. Det kändes inte helt
bekvämt att skicka iväg våra cyklar, men det verkade i alla fall vara lite
ordning och reda på det så till slut föll vi till föga.
På den här gräsmattan utanför terminalen somnade vi faktiskt i några minuter. |
Den internationella flygplatsen i Buenos Aires är inte
mycket att hurra för. Liten, sliten och tråkig. Vi lyckades i alla fall hitta
ett Hard Rock Café som kunde förse oss med lite frukost/brunch. Strax innan 11
gick vi ner till busshållplatsen och hoppades på tur, men icke. Bara att bege
oss till cafét igen och sitta av tiden. Det fanns liksom inte så mycket mer att
göra. En kort sightseeing in till Buenos Aires hade kanske varit trevligt, men
eftersom vår tur dit nu visade sig krocka med ett G20-möte så var halva stan
avstängd och det var mer eller mindre omöjligt att ta sig in och ut ur stan. Så
det fick bli flygplats i några timmar till.
15:30-bussen kom vi faktiskt med och det var ju bra.
Däremot är en bussresa på 5:30 efter 14 timmar på ett flygplan och 7:30 på en
flygplats inte speciellt kul, hur bekväma sätena än är. Under flygresan hade
jag börjat känna en lite konstig känsla i mina vader och fötter och insåg att
det nog var ganska dumt att inte packa ner kompressionsstrumporna i
handbagaget. Bussresan gick för övrigt bra även om det utlovade wifi:t inte
fanns, vägarna var urusla och landskapet var tråkigt (tokplatt, grön äng och
kossor överallt). Väl framme i Mar del Plata var det taxi den sista biten.
Kombibilar verkade inte finnas och vi fick helt enkelt ta varsin bil till
hotellet för att få plats med cykeln. Eftersom taxin kostade ca 25:- kändes det
dock inte som något större problem.
Sätena var i alla fall sköna. Sällskapet lite mer tveksamt... |
Jag och Peter hade bokat ett boende på Bristol Condomium,
ett lägenhetshotell (med frukost) som låg vid stranden och ca 500 m från start
och växlingsområdet. 4 stjärnor enligt egen utsaga, men det var nog när det
byggdes för typ 30-40 år sedan. Vi bodde på 12:e våningen med utsikt mot staden
och det var helt okej bortsett från att det var ganska slitet och att vår dusch
hade en väldigt tveksam funktion. Mar del Plata i övrigt imponerande inte speciellt. Slitna fasader, dåliga vägar och allmän känsla av nedgången spansk badort (typ Benidorm).
När jag tog av mig skorna, strumporna och byxorna fick jag
en smärre chock. Anledningen till att det känts konstigt var att mina fötter
och vader var otroligt svullna. Speciellt den vänstra (med hälseneproblemen).
Det var knappt så att man kunde se fotknölarna. Blev lite smått orolig men
hoppades på att sömn, högläge på fötterna och kompressionsstrumpor skulle göra
susen. Bullade upp med kuddar i fotänden och stupade i säng.
Kompression är nog inte så dumt ändå... |
Kön till mekanikern var lång, registreringen var rörig
(vissa fick betala lite extra för någon lokal licens som det vart väldigt
otydligt om den behövdes eller inte, priset varierade lite också från person
till person beroende på vem man frågade), ingen pratade engelska och expon var
liten och rörig. Hälften av IM-prylarna som såldes var från IM 70.3 BuenosAires som gick 2 veckor innan. Turligt nog hade man plockat in Paul Kaye till
den engelska briefingen så den gick i alla fall att följa (det producerades
aldrig någon Athletes Guide på engelska, bara spanska). På eftermiddagen hann
vi också med att cykla lite på banan (jag, Peter, Åsa och Adam). Mycket trafik,
blåsigt och några områden med lite sämre asfalt. Men bortsett från det funkade
det bra. Hade varit lite orolig för mitt dischjul (och 90 mm fram) men det
kändes klart hanterbart.
Mar del Platas finaste bil |
Tomt badområde (kallt) |
Playa Bristol |
Slitet |
Innan incheckningen betade vi av lite cykel och lite löpning också. Kroppen kändes pigg och inga skavanker kändes av. Under incheckningen blåste det så pass mycket att vi var tvungna att tejpa fast sadel i racket och framhjulet i marken för att det skulle sitta kvar. Prognoserna för söndagen nämnde temperaturer under 10 grader på morgonen och som max 15 grader under dagen med en rejäl vind. Under proffsens briefing på lördagen hade möjligheten till att simningen skulle ställas in nämnts. Och då inte bara med anledning av vågor och vind utan även med tanke på vattentemperatur (14-15 grader) i kombination med 10 grader i luften. Jag var kluven; förvisso är det ju ganska säkert att jag tjänar på en inställd simning, men samtidigt finns det nog andra som lider betydligt mer av kyla än vad jag gör, och samtidigt skulle det kännas konstigt med tanke på att jag redan kört en tävling med inställd simning i år.
Fasttejpad cykel |
Påsar - strax innan hela stängslet i förgrunden blåste omkull |
Argentina ligger åt rätt håll tidsmässigt. Att gå upp kl
4:45 i Argentina betyder 8:45 svensk tid vilket ju inte är några som helst
problem när man kommer några dagar innan tävlingen. Min och Peters plan var att
äta frukost, gå och fixa i växlingsområdet (som skulle stänga kl 6 när
herrproffsen startade) och sen gå tillbaka till hotellet för att lösa
toalettbestyr och byta om till våtdräkt. När vi, en knapp timme innan start,
blickade ut över Playa Bristol från frukostmatsalen kunde vi konstatera att det
inte fanns en enda boj ute i vattnet. Antingen handlade det om argentinsk
(spansk) organisation eller så var simningen helt enkelt inställd. När vi kom
till växlingsområdet fick vi dock reda på att det var något mitt emellan.
Simningen var nerkortad till 1500m och starten något senarelagd. En helt okej kompromiss.
Vi gick tillbaka till hotellet, gick på toaletten, bytte om till våtdräkter och
gick sedan tillbaka till starten. Det visade sig dock att man öppnat alla
fållorna väldigt tidigt så det var bara att tränga sig fram till en någorlunda
rätt position. Sen startade jag min 9:e fulla IM och min 3:e inom en
5-månadersperiod.
Tävlingsmorgonen - under 10 grader i luften |
Rapport från själva tävlingen hittar ni här.
No comments:
Post a Comment