Friday, May 1, 2015

Uppdatering från Aix

På plats i Aix. Inkvarterad på hotell som var bättre än vad jag förväntat mig. Trots relativt kort flygbyte i München kom allt vårt bagage, inklusive cykel, fram till Marseille samtidigt som oss. Vi var förvisso lite stressade på den ganska sunkiga flygplatsen (med bajamajor inomhus!) när allt bagage från vårt flight tog ganska lång tid på sig. Vi lyckades hitta en taxi som cykeln fick plats i med tillhörande trevlig fransman som inte försökte blåsa oss heller. Fick lära mig att Aix uttalas "eks".

I går (fredag) blev det registrering, mässbesök och ett kort sista träningspass för mig. Kroppen känns bra och jag är väldigt laddad. Det enda orosmomentet just nu är väl att både Valencia och Anna är ganska förkylda och jag känner mig lite stäv i halsen. Träningen blev ett kort brickpass som var alldeles lagom. Tyvärr ingen simning dock; det finns helt enkelt ingenstans att simma här (som inte kräver transport med bil).

En groupie i Aix
Fartmonstret som skall föra mig till evig ära och lycka. Typ.
V testar tempoställningen.
Tre mindre fadäser har inträffat; jag har glömt mitt extra tubdäck hemma, mitt racebelt likaså, samt att en flaskhållare gått sönder i frakten. Racebelt köpte jag ett nytt (för €5) och flaskhållaren löste jag med eltejp. Tubdäcket är ju lite mer irriterande. Dels är de inte helt billiga, och dels går det inte bara att köpa ett då de måste sträckas och förlimmas enligt konstens alla regler. Så det blir till att köra och hoppas på det bästa. Problem med framdäcket löser sig nog med punkagegga och uppblåsning. Bakdäcket är en annan 5:a då det inte är helt trivialt att få vare sig gegga i däcket eller att sedan pumpa upp det. Punka på dischjul slipper man helst.

Annars var mässan riktigt bra den här gången (bortsett från att det inte fanns ett enda tält med en sketen cykelpump i). Frun fick en ryggsäck, dottern en bikini (som hon ska träna simhopp i) och jag fyndade ett par Kinvara 5 Kona Edition för en spottstyver. Ska bli intressant att pröva ett par 5;or efter att ha slitit ut 2 par 4:or.

Nåväl, på söndag är det uppstigning kl 5. Kl 8:15 startar min agegroup. Nummer 1560 har jag och liverapportering borde kunna hittas här. Kan till och med vara så att den här direktlänken fungerar. En riktigt bra dag är jag i mål runt 13:00 typ. En dålig dag betydligt senare. Jag har lovat Clas att fokusera på framhållningen under det här loppet och inte bränna mig på cyklingen. Heja mig!

Mässfynd #1: en koskälla som V ville ha. Borde fungera på höstens CX-tävlingar också.
Mässfynd #2: Kinvara 5 i Kona Edition. Ska bli intressant att testa, men inte den här tävlingen.

No comments: