Sunday, May 31, 2015

Göta Kanal Triathlon 11.3 [RR]

Då var det gjort och det finns väl mycket att säga om den här tävlingen. Ego som jag är börjar jag med att fokusera på min egen tävling så tar jag resten i slutet.

Pre-race
Anlände till Norrqvarn Hotel på fredagskvällen strax innan race briefing kl 20:00 och hämtade ut min nummerlapp. Genomgången var lite rörig, men det konstaterades i alla fall att det inte var några lysande förutsättningar vädermässigt för tävlingsdagen. Budskapet var i alla fall att det i alla fall skulle hållas en förkortad simning (även om reglementet förmodligen inte ens skulle tillåta en sådan om man skulle ta hänsyn till temperatur i vatten och luft). Träffade på Lukas, käkade en dålig pizza på det lokala snabbmatshaket i Lyrestad, kollade igenom tävlingsprylarna och kom sen i säng ganska tidigt.

Upp kl 5:45 nästa dag för en ganska bra frukost på hotellet (bara ganska bra eftersom det inte fanns någon Nutella). Checkade in cykeln och fick då reda på att simningen var förkortad och att starten var framflyttad till 8:30. Kunde sedan slappa på rummet fram tills det att det var dags att promenera till starten. Riktigt skönt ha ett hotellrum precis vid växlingsområdet och ca 500 m från simstarten. Men sen blev det inte lika skönt.

SWIM
500 m var det sagt, lite drygt 600 m enligt min klocka. Ingen visst vad det var för temperatur i vattnet men jag tippar på typ max 13 grader. Kombinerat med 7 grader i luften. Det var i alla fall svinkallt och något som de flesta bara vill få överstökat. Kylan gjorde att jag hade lite problem med andningen och eftersom det ändå var så pass kort sträcka bestämde jag mig för att fokusera på att hålla pulsen nere. Enligt klockan hamnade jag till slut på ett 1:46-tempo och det får jag väl vara nöjd med. Kom till T1 på 11:08 och den snabbaste kom in på 8:25, så det var ju definitivt inte avgörande för tävlingen.

Kanalsimning
T1
5:16! Vilket är en groteskt lång tid. Men det finns givetvis anledningar till detta och de är främst kalla fingrar och torra kläder. Det här med att få på sig en extra cykeltröja, armvärmare och strumpor är inte helt lätt när kroppen är blöt och skakar och fingrarna är kalla och utan känsel.

BIKE
Cykelbanan skulle vara lång (95 km visade det sig) och vara lite kuperad (ca 600 höjdmeter). Ganska snabbt upptäckte jag att vinden skulle vara en faktor. Det blåste betydligt mer än den utlovade lätta brisen och NO-vind på en bana som huvudsakligen går från NV-SO-riktning är ju inte optimalt. Tror endast att det var någon mil efter vändningen som jag upplevde lite vind i ryggen,

Efter ca en mil av cyklingen kom vi till Töreboda... och en öppen bro! Tävlingsledningen hade fått löfte av kanalbolaget att det inte skulle vara några öppningar på förmiddagen, men så var det tydligen inte. Här blev fältet av förklarlig anledning lite ihopklumpat. Jag fick vänta typ 2 minuter, de som väntade längst tappade ca 5 minuter och tydligen var det ca 6 st som kom över precis innan öppningen. Efter öppningen pinnar jag på med ett gäng, bland annat med Henrik Blåder som klämde Kalmar på 9:42 och tog sig till Kona på det, som håller hyfsat tempo. Några småtendenser till drafting syns, men inget alarmerande. Strax innan vändningen släpper jag gruppen för att ta eget tempo och inte bränna mig

Höjdkurvan - inga alper direkt men väl några större kuperingar i alla fall
Vid det här laget har det börjat regna ordentligt och jag börjar dessutom bli ganska nödig. Tänker att det här är dagen då jag verkligen ska lära mig att göra det the-triathlete-way; jag är ju ändå genomblöt och kall så vad kan gå fel? Ser i alla fall till att få med mig en flaska vatten vid vändningen för att kunna skölja av mig efteråt. Och i första nedförsbacken efter vändningen så ställer jag mig upp och tycker på lite och det fungerar faktiskt. Spolar därefter av mig med vatten och är nöjd så. Det är bara det att efter en kvart är det dags igen. Och efter ytterligare 20 minuter en gång till. Efter 5:e gången är vattenflaskan slut och jag är fortfarande kissnödig. Jättenödig!

Jag ger upp och låter det flöda en sista gång. Trots allt spöregnar det ju. Men så här i efterhand är det onekligen lite konstigt. Innan tävlingen drack jag två koppar kaffe och två glas juice och på första halvan av cyklingen en flaska sportdryck. Sen inte droppe mer, varken på resterande del av cyklingen eller under löpningen. Däremot kissar jag sju (!) gånger under tävlingen, och inte några små fjösar, utan rejält mycket varje gång.

Jag tappar lite fart och lite kraft under sista milen på cyklingen, men inget alarmerande och dessutom känns mina ben riktigt fräscha när jag ger mig ut på löpningen. NP hamnar på 80% av FTP och egentligen är väl 85% lite mer vettigt på en HIM, men hellre lite för få watt och pigga ben än tvärtom. 95 km på 2:44 och knappt 35 km/h i snitt får var godkänt i dagens väder.

T2
Ännu en långsam växling på 2:57. Denna gång främst pga av att det var helt omöjligt att få av hjälmen. Fingrarna är alldeles för frusna och det går liksom inte att få tillräcklig kraft i dem för att klämma åt spännet. Får bända av mig hjälmen. Lyckas inte heller knyta skorna ordentligt. Dock i väg med ett par ben som känns riktigt alerta.

RUN
Alltid lika spännande. Den första km ger liksom inget egentligt besked om benen kommer att hålla eller inte; den känns alltid konstig oavsett. Har dock inga som helst krampkänningar och har goda förhoppningar om en bra löpning. Lägger mig i ett behagligt 4:25-4:30-tempo och bestämmer mig att det är det som får gälla för dagen. Jag blir relativt omgången omsprungen av en snabb herre som jag uppskattar kör i H50, men sen är det ingen som springer i kapp mig. Däremot plockar jag 4 placeringar. Löpningen gick längst kanalen på grusväg och innehöll väldigt få höjdmeter. Däremot en massa vatten och lera ju mer det regnade. Det var ca 3,5 km till vändpunkten och vi sprang sålunda 3 gånger fram och tillbaka till vändningen.

Löpningen var överlag väldigt jämn och odramatiskt bortsett från ett par händelser. Efter ett par km var jag tvungen att knyta skorna. Efter första vändningen började jag känna mig väldigt kissnödigt (igen) samt att magen började berätta att det var dags för en toalett. Beslöt mig för att försöka lösa det första bekymret längst vägen, men efter att ha krånglat ner dräkten insåg jag att det inte gå att kissa utan att helt enkelt, ursäkta språket, skita på mig. Vid vändpunkten vid målet ropade jag efter toalett, högt och ljudligt, och fick beskedet att den fanns vid andra vändpunkten, 3,5 km bort... Det var 3,5 väldigt jobbiga km som jag dock på något märkligt sätt lyckades hålla farten under. Sen snabbt in på torrdasset (det fanns papper den här gången) och efter knappt 2 minuter var jag som en helt ny människa!

Sprang sedan i mål på 4:40:43 på en elfte plats total (59 startande) och på andra plats i H40-44. Hade nästan 7 minuter tillgodo på nästa kille efter mig och 2 minuter upp till nästa placering på listan. Hade väl kanske kunnat knipa en placering till om det inte varit för toalettbesöket. Löpningen gick på 1:35:49 med 2 minuters paus, alltså under 4:30-tempo om man bortser från toalettbesöket och det är jag väldigt nöjd med. Enda bakslaget var väl att min fötter var totalt förstörda som ett resultat av regn och skräp i skorna efter växlingen. Många blåsor och sår blev det.

Jag och Lukas efter målgång
Post-race
Sen var det slut... helt och hållet. Det fanns cola och några kakor vid målet, man fick låna dusch på hotellet och en lunch ingick. Men av något annat syntes inte ett spår och det var bara att plocka ihop prylarna och åka hem. Men mer om det i sett senare inlägg.

Jag är i alla fall nöjd med tävlingen. Visst finns det detaljer att slipa på vid växlingen och visst hade jag önskat att få göra en riktig simning med en vettig temperatur i vattnet. Men bortsett från det fick jag till en klart godkänd cykling och en mer än godkänd löpning.

Om 4 veckor smäller det på riktigt!

No comments: