Friday, May 31, 2013

Energiplaner

Ska man hålla på med relativt högintensiv verksamhet i 10+ timmar så är det nog ganska viktigt att fundera igenom det här med energiintag under tävlingen. Jag är helt ärligt ganska dålig på det. Vissa verkar vara sjukt förberedda med listor över exakt vilken gel/bar som skall tas vid en viss tidpunkt, hur mycket sportdryck som skall drickas inom ett visst intervall m.m. Jag är mer en gå-på-känsla-kille. Och eftersom min är lite seg försöker jag tillämpa taktiken att vara lite före min egen känsla.

För det mesta har det gått bra (i alla fall på halva IM-distansen) och jag har inte ännu upplevt det här med att totalt gå in i väggen på tävling. På träning har det hänt, med där ska man ju testa lite gränser, hitta känslan osv.

Det här är inte reklam, utan snarare en anpassning till den bistra verkligheten
Tidigare har jag i princip uteslutande kört med produkter från Enervit. Mest för att det har funkat och för att de väl är det "vanligaste" märket här i Sverige. Även där finns det väl vissa som snöar in sig på att hitta milligramdifferenser i kolhydratinnehåll per portion osv. Inte jag. Nu är det dock så att PowerBar är sponsor och leverantör av energi till Frankfurt och visst vore det då allra enklast om deras produkter passade för min mage. Då slipper jag ju liksom släpa på så mycket. Så jag har testat, och det verkar faktiskt fungera. Slutprovet blir väl på Sövde nästa helg (under förutsättning att jag hinner bli tillräckligt frisk).

Om jag har riktig otur kommer de gels som serveras i Frankfurt ha
smaken Strawberry/banana. Banan är det absolut äckligaste jag vet...
Och så till dagens tips. Energiprodukter är dyra. Standardpris i butikerna här hemma verkar vara typ 25-30 kr för en bar och 20-25 för gel. Vilket innebär runt en 100-lapp för en lite längre cykeltur. För mig tar det emot lite att köpa "godis" för 100kr inför en träningstur. Därför blir det oftast ett par Snickers i bakfickan och saft- och resorbblandning i flaskorna. Men... det finns ju faktiskt ett syfte med träna så som man tänker tävla, och då är det ju bra att köra med "rätt" energi. Så jag fyndade på Wiggle istället. 25 st bars för 275 kr, alltså 11 kr per bar istället för 30 kr. Då matchar vi ju priset på en Snickers. Gels, 24 st för 330 kr, alltså drygt 14 kr per gel istället för 25 kr. En i mitt tycke alldeles för för stor prisdifferens för att ignorera.

2 comments:

NLC said...

Bars? Gel? Nä tacka vet jag pizza (rullad och nedvikt i ryggfickan) eller grillad kyckling (fastknuten på styret) ;-)

Middleman said...

Fast pizzan blir ju så degig och äcklig när man ska simma med den först. Det ska vara kycklingen på styret då, även om jag misstänker att den kan bli lite äcklig när cykeln står i växlingsområdet under natten :)