Visst är det bra med politiker som är ute på sociala medier och socialiserar. Down with the kids och the vanliga (twittermedia)people liksom... Men ibland kan det kanske vara värt att tänka till både en och två gånger innan man skickar iväg sina interaktioner. Allt ni säger på Twitter, FB eller annat blir er officiella ståndpunkt, det blir kvar och det sprids. Och till skillnad från #näthatarna är ni ju liksom inte heller anonyma. Det är betydligt lättare att vara stursk bakom ett tangentbord än ansikte mot ansikte, och därför kan det som "officiell" person kanske vara lönt att fundera på "om den här personen stod framför mig just nu, skulle jag då säga samma sak?", innan du skickar iväg tweeten.
Detta gäller särskilt kl 6:12 på morgonen, extra särskilt om du inte fått ditt morgonkaffe ännu och speciellt särskilt om du överslätande och drygt tänker svarar en relativt stor grupp i ditt ansvarsområde (som trafikborgarråd) som känner sig ganska uppgivna och eftersatta av vinterns prövningar. Så Ulla Hamilton, det här kanske inte var så lyckat?
...eller så kanske det var det? Tragiskt nog kanske det säger en del om fru Hamiltons egentliga inställning till cykling och cyklister; ena gnälliga jäklar som borde hålla tyst nu när vi lovat att satsa lite, de ställer faktiskt mest till med besvär. Ulla hävdade sedan att hon svarade på @velonoir:s tweet och att det var den som var den "ständiga klagan" och att snöröjningen var en helt annan fråga. Kan så vara, oavsett vad känns det inte lämpligt att en politiker uttrycker sig på det sättet.
Sen tror jag faktiskt att @velonoir faktiskt med "cykelsatsningen" även menar de löftet som man från politikerhåll gick ut med i höstas, nämligen det att Stockholms stad skulle satsa extra på framkomligheten för cyklister i vinter. Det höll ju alldeles utmärkt fram till första snöfallet, sen sket det sig. Röjningen har varit ett stort skämt och en skymf mot cyklisterna i år. Så tacka f-n för att vi klagar.
Läs även på Cyklistbloggen.
3 comments:
Ja, det var satsningen för denna vinter som åsyftades att cykelbanorna skulle prioriteras. Upp trodde vi alla, ned blev verkligheten. Miljardsatsningen har väl inte börjat än.
Fräsch behandling av väljare, och en lagom svepande generalisering av "cyklister".
Och den där miljarden tjatas det om, trots att det i sammanhanget är en struntsumma. Men med tanke på kompetens/ambitionsnivån kunde de lika gärna göra en KLF och elda upp allt och få ungefär samma resultat.
Gör en fel blir det inte automatiskt bättre av att spendera mer pengar.
Post a Comment