Monday, September 24, 2012

STAR - eller hur jag blev diskad på SM

För ett antal veckor sedan noterade jag en banner på Funbeat som gjorde reklam för STAR - Stockholm Adventure Race - en multisporttävling som skulle gå av stapeln vid Hellasgården. Kajak, MTB och löpning med enklare orientering och en beräknad tid på runt 4 timmar. Det fanns lagklasser, soloklass och en prova-på-klass. Det tog mig ca 5 minuter för att konstatera att det där såg ruggigt kul ut. Så jag anmälde mig till solo-klassen, bokade upp en kajak och hoppades på det bästa. Noterade även att tävlingen var tillika Svenskt Mästerskap på sprintdistansen (sprint i multisport är alltså drygt 3 timmars tävling. För eliten...).

När det började närma sig tävlingsdag så införskaffade jag mig ett enklare kartställ, kompass och ett första förband. I den obligatoriska utrustningen ingick egentligen även en visselpipa. Nu räknade jag med att det skulle finnas en sån på flytvästen, men det fanns det inte… Hade min avsaknad av visselpipa upptäcks hade jag nog fått nåt tidstillägg av något slag, men nu blev jag ju ändå diskad så det spelar ju ingen större roll.

Tävlingsområdet
Tävlingsdagens väderprognos utlovade regn, regn, regn och åter regn. Vis av tidigare (genomfrusna) erfarenheter att cykla hem från blöta och kalla tävlingar valde jag denna dag att ta bilen till tävlingsområdet. Inga konstigheter i utrustningsval egentligen; cykelskor med gummisula för grepp, trailskor, tunna men heltäckande  kläder, vätskerygga med extra slang, pump, m.m. Såg att en del av lagen körde med vanliga pedaler på MTB:n för att slippa skobyten. Plockade ut min startpåse och insåg direkt nybörjarmisstag #1: skulle självklart haft sax, markeringspenna och tejp med mig för att kunna anpassa kartor och markera tänkta vägval.

Växlingsområdet
Min lilla växlingsruta
Kartan till sista löpningen skulle delas ut först när vi gick ut på sträckan. Dock lästa jag i kontrollnoterna och kan väl inte säga att jag blev helt överlycklig när jag noterade att sista sträckan skulle bestå av ett simmoment (kontroll ute på ö) samt ett klipphopp (från ca 4 meter) med en påföljande simning. Jippi, tänkte jag… inte alls faktiskt. Men å andra sidan, när man väl är där, men lite tävlingsinstinkt och adrenalin i kroppen så kör man ju bara.

Efter prerace-genomgång plockade jag ihop det sista och begav mig sedan ner till badplatsen för att sjösätta och kontrollera om jag överhuvudtaget skulle kunna ta mig framåt i en kajak. Starten skulle ske i vattnet i Källtorpssjön så det var dessutom en liten bit att ta sig. Kajaken var orange och hyfsat bärbar. Jag lyckades ta mig i den utan att blöta ner mig och väl ute på vattnet upptäckte jag att det faktiskt gick hyfsat både att ta sig fram och att manövrera flytetyget. Sen gick starten.

En samling paddeldriva flytetyg.
Sträcka 1 - Kajak 4,7 km, 36 min
Kommer inte ihåg när jag paddlade kajak senast, men skulle tro att det kanske var på gymnasiet någon gång. Försökte tänka på det lilla som jag hade koll på när det gäller tekniken - tryck ifrån och skjut på samtidigt. Några svängar blev riktigt dåliga med nästan stopp och i några lyckades jag hålla farten uppe genom svängen. Till min stora glädje var jag långt ifrån sist. Visst fanns det en del ekipage (kajaker för solo och canadensare för lag) som drog iväg snabbt som attan, men jag hade nog i alla fall minst en tredjedel av fältet bakom mig. Mjölksyran kom självklart som ett brev på posten så småningom. Gjorde ett tappert försök att ta mig torrskodd upp ur vattnet, men det var lönlöst. Jag fick i alla fall med mig kajaken upp till avlämningsplatsen och sprang ganska nöjd till växlingsområdet (var lite förvånad över att jag faktiskt var trött i benen efter paddlingen, men det måste nog ha berott på att jag spände mig och att jag arbetat med balansen med hjälp av benen).

In efter första MTB-sträckan  (foto Micke Hanell)
Sträcka 2 - MTB 14,8 km, 47 min
Det var definitivt annorlunda att cykla med en orienteringskarta på styret än med en GPS, som visar exakt var du är på en karta. Svårast var nog att hålla fokus på var på kartan jag är just nu. Min orutin gjorde väl att jag var tvungen att "lokalisera om" mig varje gång jag tittade ner på kartan. Och cyklar du i oländig terräng måste du titta upp och ner många gånger.  2 första kontrollerna gick bra, men sen slarvade jag en hel del innan jag kom in på rätt stig för 3:e kontrollen. 4:e kontrollen låg en bit upp på en krånglig del av Sörmlandsleden. Eftersom "alla andra" lämnade sin cykel och sprang upp till kontrollen gjorde jag detsamma. Så här i efterhand kan jag nog tro att det hade varit effektivare att ta med sig cykeln upp och göra ett annat stigval efteråt. Sen följde en lite längre transport tillbaka till Hellasgården. Än så länge var det ganska samlat och jag var nog bara några minuter efter täten.

Sträcka 3 - Löpning 4,6 km, 28 min
Eller löpning, orientering var det ju frågan om. En relativt enkel sådan. Dock är det bara att konstatera att det finns många höjdmeter mellan Hellasgården och Hästhagen. Startade starkt med att glömma att ta av mig cykelhjälmen (fick springa tillbaka in i växlingsområdet för att lämna tillbaka den. Sprang sedan hyfsat rätt på de flesta kontrollerna utom den näst sista som låg lite längre in i skogen än vad jag först trodde.

På språng (foto Micke Hanell)
Sträcka 4 - MTB  10,1 km, 46 min
Nu började hjärna slarva lite. Jag var övertygad om att det var samma ordning på sträckorna igen, dvs. kajak, MTB, löpning. Så var det inte. Alltså tog på mig flytväst och började springa mot kajakerna helt i onödan. Gör om, gör rätt. Sträckan började väl hyfsat. Först längst löpspåret och en kontroll där. Sen fortsatt runt löpspåret och sen vänster in på Ulvsjöslingan/Sörmlandsleden för att ta samma kontroll som på första sträckan. Bort mot Skarpnäck för ytterligare en kontroll och sen bort mot Björkhagen och golfbanan för dagens sista MTB-kontroll. Och även dagens första rejäla bom. Spenderade i alla fall 5 minuter på att leta efter kontrollen. På fel udde. Hade jag kollat noggrant på kartan och inte på de andra tävlande som jag såg lämna udden när jag kom dit så hade jag nog upptäckt misstaget tidigare… men nu var som sagt var inte hjärnan i toppskick.

Stämpling innan sista paddlingen (foto Micke Hanell)
Sträcka 5 - Kajak 5,2 km, 46 min
Släppte alla tankar på att hålla mig torr och sprang ner i vattnet och kastade mig i kajaken. Lite trögt att komma igång, och ryggen ville dessutom inte sitta framåtlutad i kajaken (ont) utan jag fick sitta lite mer bakåtlutad vilket självklart inte ger lite kraftfull paddling. Lite långsammare, men ändå klart nöjd. Axlarna var nu ganska möra och det var inte helt lätt att få upp kajaken till avlämningsplatsen.

Sträcka 6 - Löpning 7,2 km, 65 min
När jag sprang ut från växlingsområdet fick jag dagens sista karta. Konstaterade en något längre och en något svårare orientering. Började direkt med att göra ett dåligt vägval då jag valde att springa runt en liten vik istället för att simma över den. Blöt skulle jag ju ändå bli eftersom första kontrollen låg på en liten ö. Det blev i alla fall en vattenövergång på ca 15 m för att komma till första kontrollen. 9 grader var det tydligen i vatten och det kändes. Men med lite adrenalin i kroppen funkar det ju. Sen dagens andra dåliga stigval. Gav mig på att springa längst gröna spåret istället för att ta stig+asfalt upp till Nackamasten. Obegripligt val. Sen tillbaka samma väg igen. Nu höll jag även på att förbereda mig mentalt för klipphopp och simning. Bara för att få reda på att det var struket pga. hala hällar. Istället blev det då till att ta sig runt hela östa delen av Källtorpssjön. Där är det brant, halt och riktigt bråtigt. Jag ramlade dessutom och slog mitt stackars (rean tilltygade) vänsterben ganska rejält. Förmodligen tog jag mig ner mot sjön på helt fel ställe. Sen upprepades samma historia efter näst sista kontrollen. Valde en alldeles för svår stig nära vattnet och fastnade. Vid det är laget var både hjärna och ben rejält mosiga. Uppbådade mina sista krafter och halkade in i mål.

Mål
Väl i mål och efter inlämning av "registreringsstickan" fick jag reda på att jag tyvärr inte var godkänd. Sista kontrollen på första löningen var inte registrerad. Lite småtråkigt att inte få ett "riktigt" resultat. Tidsmässigt hade jag nog hamnat på plats 10 av 16 startande i soloklassen.  Men å andra sidan var det ju inte därför jag var där. Jag var i första hand där för att prova på något nytt och för att kolla om det var så kul som det verkade vara. Och jag fick pröva på något nytt och det var fantastiskt roligt. Nu är multisport i första hand en lagtävling, så jag vet inte om soloklassen egentligen var någon SM-tävling. Men, men… en SM-tävling gick av stapeln, jag var med och jag blev diskad. En merit så god som någon.

Prickig, sammanbiten och nöjd över att vara i mål i helt skick.
Och nästa gång? Det här måste jag prova på mer och gärna i lag (behöver bara hitta en lagkamrat först). Och så behöver jag lära mig att orientera betydligt bättre, typ kartpassning och terrängläsning. Det skadar nog inte heller att köra lite övergång teknisk MTB -> traillöpning heller. Den kändes lite annorlunda mot triathlonövergången. Och nästa år bara måste jag köra AIM Challenge.

4 comments:

Frida said...

En bild-story till dig:

80min paddling:

Ja som du ser det är inte forsränning direkt, de är bara ute och hugger på Visjön i Ödeshög...

Och så en timmes orientering på det!

Som du ser gör (även) världseliten på detta viset, skillnaden är väl att de vann tävlingen men du sprang tillbaka och tappade värdefullt minuter som kanske kostade dig segern! ;-) Ytterligare en likhet är att herrarna blev diskade, så mycket för den misären alltså!

Frida said...

Just det, "paddelröv" är ett av världens olösta mysterier, läste nyss detta på en annan blogg: "Mot slutet av paddlingen bjuds det på 200m lyft upp till parkeringen. Surfskin läggs upp på bilen och man ger sig direkt iväg ut på löpningen. Vet ännu inte den fysiologiska orsaken till paddelben, men det är en nöt att knäcka för de flesta att hitta rätt i löpningen efter paddling. Ibland stelnar benen till så förbaskat och blir så sega att man har svårt att fatta det!"
Paddelröv it is.

Sista kommentar när jag nu kom tillbaka och läste slutet av inlägget: på STARs hemsida finns resultat och Winsplit där kan du se dina tider mellan kontroller och din position på alla platser utom bommen. http://www.obasen.nu/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=23025&categoryId=2
Vet inte om direktlänk fungerar...

Fredde said...

Bra jobbat men trist med diskningen. Kanske en tandem kan vara något, en styr och cyklar och den andra läser kartan. :)