Sunday, May 25, 2008

Kvalitetsschlager!

Som vanligt när det är någon slags schlagerfestival ramlar man trots allt dit förr eller senare. Enda sättet att hålla sig undan är nog att medvetet hålla sig undan tv:n en sådan kväll. Det enda jag visste om gårdagskvällens final var att Pirelli tävlade för sverige med en urusel intetsägande låt.

Efter en hård dag på altanen trillade jag ner i soffan vid 21.30-tiden lyckas få på kanal 1. "Schlagerfinal... usch". Men så hör jag Kristian Luuk nämna något om Sebastien Tellier?? Vänta nu, är inte detta schlagerfinalen? Men jag står ut till bidrag nummer 19 och får beskåda historia!

Mannen ovan ovan är fransman, kompis med Daft Punk och Air, andas Serge Gainsbourg och framträder i melodifestivalen med Beach Boys-pop-pastischen "Divine" som är helt underbar. Självklart utstrålar den en kvalité som inte har en chans att komma någon vart i melodifestivalen. Jag har gillat Sebastien i några år, men jag hade definitivt inte insett att nästa naturliga steg i hans karriär var schlagerfestivalen.

Han är slagen av dyngan från Ryssland, piraterna från Lettland och många fler... men jag tror inte att han bryr sig överhuvudtaget. Kan man annat än älska det!

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att plåga mig igenom 20 melodifestivaler till för att få uppleva detta igen. Se och njut av den totalt avslappnade attityden till hela spektaklet. Observera dessutom att kördelen, som bär upp hela låten, sjungs live.

1 comment:

Anonymous said...

Kom igen nu - vi vill ha bilder på altanen!