Wednesday, July 13, 2016

Inför Ironman Lake Placid

Snart är det dags att bocka av ännu en tävling från min bucket list, IM Lake Placid. Nu är det ju inte just LP som ligger på listan, men väl en IM i USA. Tycker nog att LP ligger väldigt bra till med svenska mått mätt. Dels är det förhållandevis lätt att resa dit; flyg till NY och hyrbil några timmar up-state New York. Att flyga inrikes i USA med cykel och utrustning är tydligen inte alltid helt smidigt, men det behövs ju inte nu. Vidare så ligger ju tävlingen bra till i tiden; mitt i svensk semestertid och i rätt tid för att få till bra träning innan (med tanke på hur den svenska säsongen ligger).

För ett drygt år sedan yppade jag mina tankar på Lake Placid för familjen och för Jesper med familj och det var ingen tvekan om att det var ett uppskattat förslag. Anmälan gjorde jag sittandes på ett litet café i en gränd i Gamla Stan i Nice. Klart international kille liksom! Träningen har väl sen gått på i den vanliga spåren. Kanske lite ostrukturerat till och från (mer om det i ett senare inlägg). Det som jag egentligen mest saknar är väl lite mer bergscykling och längre klättringar. Flyg och boende (en lägenhet mitt i Lake Placid) bokades och snart är det dags. Övriga förberedelser har huvudsakligen bestått av lite Youtube och lite letande på internet efter beskrivningar (exempelvis på Slowtwitch). Vad jag kan se i deltagarlistan är väl i princip 95 % eller mer av alla tävlande från USA eller Kanada. av ca 2800 anmälda är vi 3 st som listade som svenskar. Och eftersom Jesper egentligen är dansk är det nog bara jag och en Niklas Persson som är svenskar. Så med en svensk flagga på tävlingsdräkten får jag nog känna mig ganska exklusiv.

Tävlingen överlag
Att döma av resultat från tidigare år är det här verkligen ingen tävling som man slår personligt rekord på tidsmässigt. Vinnartid för herrproffs brukar ligga på runt 8:45 och förra året (då tävlingen kördes utan proffs) hade förste man över mållinjen 9:31. Så det är som sagt var verkligen inte en snabb bana. Och det är klart att det är svårt att förvänta sig det med 2100 m klättring på cyklingen och 490 höjdmeter på löpningen (att jämföra med ca 550 m på Lidingöloppet). Temperaturen verkar ligga på runt 25 grader och det kan ofta komma regnskurar som gör det lätt fuktigt. Vattentemperaturen brukar ligga runt 21 grader och vad jag sett är det i princip alltid tillåtet med våtdräkt. Vinden är oftast inte en faktor.

Simningen
Två-varvsbana med australian exit, rullande start och i en lugn sjö betyder ju faktiskt att det borde gå att simma ganska snabbt. Navigationen bör inte vara ett problem. Jag kommer absolut att sikta på att simma under 70 minuter.


Cyklingen
...är definitivt inte att leka med. 2100 meter uppför på en två-varvsbana kommer att sätta sina spår. Men jag har en känsla av att det nog borde gå att cykla ganska fort ändå. Höjdmetermässigt ligger det ju mellan Lanzarotes 2600m och Klagenfurts 1600m som jag körde på 6:06 respektive 5:13. På Lanzarote var vinden definitivt en bidragande faktor till tiden och dessutom var det en hel del ganska branta klättringar. Av LP:s höjdkurva att döma hade nog banan varit snabbare om den gick åt andra hållet istället. Då skulle den mer påminna om Österrike med en brant klättring och en lång och mindre brant utförslöpa efteråt. Nu verkar det inte vara några riktigt branta klättringar, men väl långa slakmotor. Jag och Jesper ska cykla varvet minst en gång innan och min gissning är att man kan nog tjäna en del tid på att ha koll på den långa och ganska branta utförsåkningen mot Keane. I och med cykling avslutas uppför gäller det också att hålla igen innan T2.

Jag ska försöka lära mig av mina misstag och inte cykla sönder mina ben. Av allt ovanstående att döma kan 5:40 vara ett lämpligt riktmärke för cyklingen. Som kuriosa kan nämnas att bästa cykeltiden i M40-44 (och andra totalt) hade Dave Mirra (R.I.P.) med 5:07. Dock avslutade han med en löpning på 4:33 så man kan lätt utgå ifrån att han cyklade lite för hårt.


Löpningen
Och så den avslutande maran. Här kan givetvis temperaturen börja spela in även om det inte bör bli lika varmt som under mina tidigare tävlingar. Som vanligt handlar allt för min del om att inte gå ut för hårt och att bita ihop lite mer än vad jag brukar göra. Känslan är att löpningen nog kommer att vara ganska mentalt påfrestande med två varv á 21km och ganska elakt placerade höjdmeter. Tror att jag behöver lägga fokus på att njuta av natur och omgivningar och helt enkelt försöka få tiden att gå. Jämn ansträngning och kontinuerligt näringsintag kommer att vara mitt huvudfokus under löpningen. Jag ska också verkligen försöka att på ett bra sätt möta den där energidippen som jag vet kommer att komma under löpningen. Tid är otroligt svårt att sia om, men säg att jag för en gångs skull får till en bra löpning, då borde jag på en sån här bana förmodligen kunna vara god för 3:45. Jag har ju trots allt lagt lite extra fokus på löpningen sen Lanzarote och hoppas på att kunna få utväxling av det.



Sammantaget
Lägg på lite växlingar och annat på tiderna ovan så hamnar sluttiden på 10:40-10:45. I 2015 års resultatlista skulle det räcka till typ 17:e plats i M40-44 och runt plats 70 totalt. Det låter ju onekligen helt orimligt... Å andra sidan, när jag kollar runt lite (Google är din vän) på personerna som ligger runt de placeringarna på LP så verkar det som om deras resultat på andra tävlingar vara likvärdiga med vad jag jag kan prestera. Så varför inte? En placering topp-100 på en IM vore ju en dröm

Återkommer med ev. reviderade planer efter det att jag tittat lite närmre på banorna och när det börjar bli lite mer tydliga väderförutsättningar. På lördag bär det av mot USA.

No comments: