Saturday, November 21, 2015

Stiltje? Ingalunda!

Träningen har kört igång! Det står PREP (förberedande träning) i årsplanen, men jag kör nog lite hårdare än så. Delvis för att det är mycket som talar för att nästa vecka inte alls blir någon lugn vecka (Thanyapura med TT och Challenge Lagnua Phuket) och delvis för att jag känner att kroppen börjar svara bra igen. Sen är det ju inte någon större mängd just nu, men en ganska hög intensitet emellanåt. Men det är väl det som kallas för omvänd periodisering. Tanken är i alla fall att köra så hårt det bara går nästa veckan och därefter ta en lugn vecka hemma i Sverige.

Annars är grundveckan just nu så här:
  • Mån: Simning med TT - teknikfokus
  • Tis: TT:s löppass - dock själv utgående från Eriksdalsbadet när V tränar simhopp.
  • Ons: Simning med TT - fartfokus
  • Tors: Cykling - något slags intervallpass. Ute eller trainer
  • Fre: Löpning - snabbdistans
  • Lör: Cykling - distans + kort bricklöpning
  • Sön: Simning med TT - distans + löpning distans.
I Thailand kommer det inte att se ut så... snarare typ simning varje dag och löpning eller cykling på eftermiddagen. Och så en halv IM på söndagen då. Kommer nog att sova gott på planet hem.

Risk för stora vågor säger Nelker som körde Dubai (då som Challenge) förra året.
Någon annat kul som hänt är väl att Dubai IM 70.3 annonserats och att jag bestämt mig för att köra. Även denna tävling kommer att ligga i en uppbyggnadsperiod så det blir ju inte en toppad tävling utan kanske mer utav en lyxig upplevelse. Familjen hänger i alla fall på och eftersom tävlingen ligger tidigt under vistelsen blir det mycket tid över till sol och bad också. Lite d-vitaminladdning i slutet på januari alltså.

En halva i Dubai i slutet av januari betyder ju också att IM Lanzarote i slutet av maj känns betydligt vettigare än IM Sydafrika i början av april. SA ligger ganska nära inpå och det är en jäkla bit att resa. Det som gäller med Lanzarote är väl dock att hitta en vettig och billig charter; att resa reguljärt dit är ingen lek. Många av de resorna som jag hittade involverade 3 flyg och mer än 10 timmars resa och var nästan lika dyra som att resa till Sydafrika. Men en charter för några tusenlappar blir ju en helt annan sak.

Rakt och vindutsatt, men nästan 600 hm ändå. Hoppas bara inte att det blir sidvind.
Slutligen måste jag väl nämna att jag som förmodligen siste manlige 40-någonting triathlet i Sverige gått och tecknat upp mig för Training Peaks. Det verkar onekligen vara ett helt suveränt analysverktyg som ligger ljusår före andra web-verktyg. Som tur är Garmin Connect till att synka upp filer till Strava, Training Peaks och Funbeat. Så data finns på många olika ställen. "Problemet" är bara att namn på passet, beskrivning av passet och egna kommentarer inte synkas. Så om jag vill berätta vad jag faktiskt gjort och tänkt mig under passet så måste jag göra det på alla ställen. Det kommer jag förmodligen inte att orka i förlängningen. Det enkla hade ju förstås varit att bara välja en site, men nu fyller ju siterna faktiskt helt olika syften. Strava är jämförelser och segment-jakt, och inte så socialt. Funbeat är socialt (inte längre i forum, men väl i kompisflödet) men har en svag analysdel. Training Peaks är inte ett dugg socialt, men har en överlägsen analysdel.

Men det finns ju värre problem här i världen.

Löparbanan - platt, rak och publikvänlig. Om det inte är allt för varm borde det gå att springa snabbt där.

No comments: