Monday, June 8, 2015

Nedtrappning och uppladdning

Nu är det bara 3 veckor kvar till säsongens huvudmål och det känns minst sagt konstigt. Tiden bara springer iväg liksom. De tre senaste dagarna har varit lite småtuffa med OW-simning i fredags (90 minuter i Källtorpssjön i 14-gradigt vatten), tävlingsbrick i lördags (5h cykling i tempoställning och 30 minuter löpning) och OW-träning med Coach Ludde i söndags morse (vi var tre tappra själar så klungsimningen blev lite krystad).

Tycker nog att jag under de senaste veckorna med lördagens långa cykelpass och tävlingen i Lyrestad fått en del positiva besked med mig och att en race plan inför Klagenfurt kan börja formas. Nu har jag några utmanande veckor med mycket vila och kortare pass framför mig. Utmanande i form av att jag inte gillar att vila och att jag dessutom ska försöka hålla mig ifrån förkylningar och andra sjukdomar. Ett välbehövligt avbrott i lugnet är väl Uppsala Triathlon (RM i sprint) nästa helg. Annars är det mestadels lugna pass och många vilodagar som gäller. Och en väldigt städad midsommarafton förstås.

För simningen är planen just nu att köra så mycket utomhus som möjligt. OW-simningen är verkligen något helt annat än den lugna bassängen. Hoppas också på att några gruppträningar ska ge mig lite extra mod när det gäller att trängas och ligga i klunga. Det jag fortfarande tycker är i särklass svårast är att hålla ett par fötter eller en höft när du väl hittat den. Det känns liksom som om att den kan försvinna bara på ett armtag eller en andning åt fel håll. Men... jag har ju simmat snabbt (eller i alla fall snabbare) i poolen så det vore ju tråkigt om jag inte kunde få ut det utomhus också.

Så här pigg kan man se ut efter 5 timmar i tempoställning och 30 minuter löpning.
Cyklingen är ju annars ångestmomentet just nu. Jag känner mig inte helt 100 och framförallt osäker på vad jag egentligen kan prestera. Visst gjorde jag en hyfsad cykling på Göta Kanal 11.3 under ganska tuffa förhållanden, och lördagens "Big Day"-pass gick snabbare än motsvarande runda som jag och Carl körde innan IM Kalmar, så nog borde det finnas något bra att ta av där. Vad som stör mig dock är att mina Watt-siffror är totalusla och att jag inte riktigt fattar varför. Medeleffekten mellan Kalmar och lördagens cykling skiljer sig alltså på 40(!) W och det känns liksom inte rimligt. Nu är det ju givetvis farten och tiden som i slutändan räknas och inte hur många Watt du behöver för att få ut den; men det som blir knepigt är ju att mina tänkta kraftzoner och målsnitt inte stämmer. Alls. Blir väl till att köra på puls och känsla.

Löpningen är min styrka just nu och det som jag sätter min stora förhoppning till vad det gäller tidsförbättringar. Trots att det inte legat någon speciell fokus på den så tror jag nog att det är där jag gjort mest framsteg sen förra året. Pace är A och O och det är där som Coach Clas tryckt på mycket. Jag har ju en tendens att gå på för mycket när jag är pigg och sedan krokna/vägga. I Göta Kanal fick jag ju till det riktigt bra med jämn fart och ökande puls under loppet. Så tanken är 5:00-tempo rakt igenom och en 3:40-mara.

Hur svårt kan det vara liksom?

No comments: