Sunday, June 21, 2015

Gegen Klagenfurt und IM Austria

Jag har ju vetat i knappt ett år nu att IM Austria är säsongens A-tävling och nu är det mindre än en vecka kvar. Ännu har inte tävlingsnerven riktigt infunnit sig och det beror nog antingen på att jag blivit luttrad eller på att det först är när man är på plats som det verkligen börjar kännas att det är tävlingsdags. Det är ju trots allt något speciellt med IM-cirkusen och dess totala invasion av de platser där den landar.

SWIM!
Kroppen känns i alla fall bra och jag har goda förhoppningar om att den kommer att lyda mig väl på söndag. Jag är just nu inne i stadiet "kolla väderleksprognoser och fundera på om du packat all utrustning". Jag misstänker att det kommer att kännas lite mer på riktigt på onsdag när vi checkat in på hotellet, plockat ihop den förhoppningsvis hela cykeln och allt sånt där. Cykeltransporten är väl egentligen den enda ångesten; en trasig eller bortkommen cykel ställer till det rejält, resten går i princip att ordna på plats. Men eftersom vi flyger med mellanlandning och eftersom det alltid har gått bra förut är det väl givetvis ett litet ångestmoment. Någon gång kommer det ju att gå fel.

BIKE!
Väderleksprognoserna pendlar lite. Ena sekunden väldigt varmt och vindstilla och nästa lite mindre varmt och någon enstaka skur. Den absolut tydligaste tendensen är väl dock att det inte kommer att vara svalt. Klart över 20 grader och med risk för att det snarare är närmre 30. Dvs. väder som inte passar mig superbra. Men någon gång ska jag väl lyckas i värme också. Dock verkar det som om uppvärmningen av Wörther See har mattats av något och att det inte blir våtdräktsförbud.

RUN!
Det verkar vara en hel del svenskar som ska köra. Bland annat Karin Linnersund som även körde förra året och har skrivit en utförlig rapport här. Jag har hört rykten om att det ska vara en snabb bana och allt sånt där, men samtidigt så verkar ju inte cyklingen vara helt trivial så jag vet inte. Förra året krävdes 9:07 i M40-44 för att kvala och det jag jag ju avslöja redan nu att jag inte riktigt tror på. Mina tidsplaner då? Tja, först vill jag titta lite mer på cykelbanan i verkligheten. Sen kommer jag med en överoptimistisk uppskattning här på bloggen. 6:55 på söndag går min start och nummer 689 går säkert att följa via någon livelänk på ironman.com.


1 comment: