Monday, September 8, 2014

Säsongen är ju trots allt inte riktigt slut ännu

I vanliga fall hade väl en sådan tävling som IM Kalmar, som är lång och hård och ligger i slutet av sommaren, markerat slutet på säsongen. Speciellt med tanke på att det ju faktiskt är läge att ta det lugnt någon eller några veckor efter en sådan utmaning. Alltså en klart lämplig tidpunkt att gå in i transition och bara köra lugnt och sällan. Och enligt min ATP (Annual Training Plan) är ju säsongen slut (går från vecka 36 till 36). Men…

En strand
Dels är jag ju inte världsbäst på att vila. Transition för mig har ofta betytt att jag gått ner lite i tid vad det gäller grundträning, men gjort en massa andra roliga saker som Tjurrus, CX-träning och multisport istället. Och i år ska jag göra lite sånt också, men framför allt ska jag ju tävla på Mallorca i mitten på oktober. Där vill jag göra bra ifrån mig, så med det i åtanke går det ju inte alls att avsluta säsongen nu. Jag tog det ganska lugnt i någon vecka efter Kalmar, andra veckan trappade jag upp tid och intensitet och nu kör jag för fullt igen. Med ännu lite mer fokus på att trappa upp farten. Jag PB:ade på 1000m i bassängen här om dagen och på lördag tänkte jag PB:a på Stockholm Halvmarathon. En bra bit under 1:35 borde det kunna gå på i alla fall. På cykelfronten är det CX som gäller. Intensiva pass och korta intervaller för att få igång benen till CX-cupen. Det här med 45 minuter syra och blodsmak på cykeln var det ett tag sedan jag kände.

Simningen
Sen är det den här tävlingen på Mallorca. Halv Challenge Paguera-Mallorca eller något. Vet inte riktigt vad det officiella namnet är på riktigt. Hur som haver är det ETU:s (European Triathlon Union) europamästerskap på halvdistansen och på PRO-sidan är det uttagna landslagsatleter som kommer (George Bjälkemo bl.a.). För oss dödliga age-gruopers räcker det med att anmäla oss. Jag tänker mig något sånt här:
  • Simning 0:35 - Borde inte alls vara orimligt om förhållandena är de rätta. Ska verkligen försöka våga ta ut mig lite mer.
  • Cykling 2:25 - Lite långsammare än i Vansbro eftersom banan innehåller mer höjdmeter. Å andra sidan är nog vädret betydligt bättre, samt att banan inte innehåller samma tekniska tidsstörande moment som i Vansbro (vändningar, passage över gräsmatta, etc.)
  • Löpning 1:35 - en helt platt löpning och förhoppningsvis inte allt för varmt. Om sträckan stämmer bör den tiden ligga inom räckhåll.
  • Växlingar 0:05 - under förutsättning att växlingsområdet inte ser ut som s**t.
Vilket blir 4:40. Kommer jag in på det kommer jag definitivt att avsluta säsongen (som oavsett resultat där kommer att ha varit den bästa ever). Men sen kommer jag nog att starta nästa säsong väldigt snart igen.

Cyklingen
Och slutligen löpningen. 4 varv tycker jag om.

No comments: