Sunday, February 19, 2012

Snart är det öppet spår

Jo, drygt en vecka kvar till årets skidinsats. Förberedelserna har kanske inte varit direkt optimala om man säger så. I alla fall inte när det gäller att få skidmil i kroppen. Nu har vi väl förvisso varit bortskämde med (trötta på?) snö under de senaste två vintrarna i Stockholm. Men i år har det väl faktiskt varit sällsamt dåligt. Över hela Sverige dessutom. Väderleken såg dessutom till att det ifrån 1:a december var omöjligt att köra rullskidor, pga. is och grusade vägar.

För min egen del har jag fått endast 13,6 mil riktiga skidor i kroppen, samt 12,8 mil rullskidor. Långt ifrån optimalt för att åka snabbt alltså. Å andra sidan hade jag nog inte mycket mer än så i kroppen innan Hornbergsloppet förra året, och det gick ju riktigt bra. Alltså, av erfarenhet från förra året vet (jag är definitivt inte sämre tränad i år än vid samma tid förra året) alltså att jag kommer att kunna hålla ihop i 45km. Frågan är bara vad kroppen säger efter 60km? 70km?


Jag siktar på ett snittempo på 4:30 och en sluttid under 7 timmar. Som jag konstaterade här ska jag in under 7:31:19 i alla fall. Om jag så ska dö på kuppen.

Idag ska skidorna in till Bromma Skidsport för stenslipning (årets usla snöförutsättningar har inte direkt gjort underverk med belagen) och grundvallning. Har inte bestämt mig för om Skidsport eller Öppet Spår-tåget ska få valla mitt glid ännu. Träningen under veckan blir lite lugnare med några lätta trainerpass och något intervallpass löpning för att hålla igång flåset. Med tanke på att det verkar bli blidväder hela veckan i Stockholm hyser jag inga förhoppningar att det kommer att bli mer längdskidor. Möjligtvis på skräpskidorna i så fall.

Startnumret är 11055. SMS-tjänst finns som vanligt genom att skicka ett SMS med texten "VASA ÖS 110055" till 72777.

No comments: