Sunday, February 28, 2016

Livstecken och lite swimrun

Vid något svagt ögonblick tror jag att jag lovade att jag skulle börja blogga lite mer. Om det nu var ett nyårslöfte eller hur det nu var. Har ju gått så där bra... Nåväl, jag har nästan skrivt klart RR från IM 70.3 Dubai och jag har ett inlägg om kommande tävlingssäsong (som ju egentligen redan startat) på gång. Håll ut...

Under tiden kan jag väl berätta att träningen flyter på. Har precis avslutat ett Base3-block, som ju är ett väldigt tidsintensivt block. Tyvärr har jobbet och övrigt liv kommit emellan ganska mycket de senaste veckorna och jag har haft ganska svårt att komma upp i planerad tid. Nu satte jag förvisso upp ett ganska ambitiöst mål avseende årstimmar så lite får jag väl skylla mig själv. Den gågna veckan lyckade jag klämma in 14½ timme av planerade 16½ vilket jag ändå tycker är helt okej. Sen tycker jag att Training Peaks sätt att räkna tiden på simpassen är lite elakt då bara effektiv tid räknas (all "vila" mellan intervallerna tas bort). Nu väntar i alla fall en lugn vecka (välbehövlig sådan) innan det är dags att börja bygga på riktigt.

Performance Management Chart - sanningen om hur jag ligger till just nu. Iaf enligt Training Peaks.
En annan rolig grej är att det ramlat in några nya tävlingar i programmet. Dels har jag anmält mig och Valencia till Ångaloppet Familj. Jag behövde inte truga överhuvudtaget utan V sa ja med ett glädjetjut. 3 km löpning och 300m simning där V är väldigt sugen på att få crawla i öppet vatten. Egentligen skulle jag vilja köra Stockholm Generation Swimrun med henne också, men tyvärr är hon några månader för ung för det. Sen kanske 7,1 km löpning och 1,03 km simning är i mesta laget för henne. Även om jag är helt övertygad att hon skulle klara sig igenom och älska det.


Den andra nyheten just nu är att jag tydligen också ska köra Utö Swimrun. Det är min fru som har lovat bort mig. Eller så här; Annas sjukgymnast berättade att hon skulle köra men att hennes tilltänkta partner tyvärr fått förhinder. Varpå Anna givetvis föreslår att hon ska köra mig med. Så efter några SMS och ett telefonsamtal var det fixat; jag ska alltså den 29:e maj springa drygt 33 km och simma runt 5,5 km på och omkring Utö. Vattentemperaturen kan på sina ställen vara en-siffrig vid den tiden. Sen hör det ju till saken att det är bara en vecka efter IM Lanzarote vilket onekligen kan vara... typ intressant. Tur att Sofi är är sjukgymnast så att hon kan ta hand om mig efter banan. När vi pratades vid i telefon så försökte jag höra mig lite för om hur snabb hon var på simning och löpning. Hoppas nu bara att hon inte tolkade det som om att jag inte ville att hon skulle vara för långsam för mig. För i själva verket handlade det ju om att säkerställa att hon inte skulle vara så snabb så att jag inte riskerar att sänka henne. Men känslan var nog att vi skulle matcha ganska bra. Tror att det kommer att bli skitkul!

Vilt och kallt...

No comments: