Monday, February 10, 2014

Efterlysning: randonneuse-ram

När jag inte ägnar mig åt att äta Citodon och att tycka småsynd om mig själv (eller näe, det är inte riktigt min grej att göra just det) så tänker jag ganska mycket på långcykling, randonné och PBP och sånt. Nu har Merlin Cycles varit vänliga nog att skicka mig en SRAM Force 22-grupp. Vänliga och vänliga förresten, jag kanske hade ett finger med i spelet själv och det är möjligt att något slags utbyte av kontokortsinformation skedde. Jag har ett par svintunga och superrobusta 36-ekrade hjul, med SON-nav förstås. Så bortsett från sadel, sadelstolpe, styre och styrstam är det väl i princip bara en ram som saknas. Och det får ju kanske inte vara vilken ram som helst, utan det ska ju vara en randonneuse-ram. Vad det nu egentligen är...

I min värld handlar det i alla fall om en ram som är gjord av stål eller titan. Aluminium kanske är ok i undantagsfall, men förmodligen inte. Det är en bekväm ram med geometrisk fokus på komfort snarare än race. Den är vacker och "traditionell". Det finns plats för upp till 28mm breda däck och fast montering av skärmar. I en ideal värld ska den givetvis var customdesignad och måttad för min tveksamt konstruerade kropp. Men det tenderar att bli dyrt och kanske lite väl "gubbigt" också.

Det här är ju riktigt stiligt!
I och för sig ska väl sägas jag jag förstör konceptet randonneuse redan från början genom att köra med en Force 22-grupp som nog egentligen är alldeles för modernt designad. Så ur det perspektivet ökar nog mina valmöjligheter lite. Var ett tag ganska insnöad på en Yukon från Van Nicholas men blev avrådd eftersom det tydligen ska vara en ganska flexig ram. Blev via HappyMTB erbjudan av  Freddie (som jag cyklat långt med några gånger) att agera testobjekt när han ska börja bygga finramar i stål. Det är ju fantastiskt lockande i sig, men tyvärr kommer han inte att börja bygga förrän till nästa vinter och då "behöver" jag en annan ram fram till dess. För jag ska ju trots allt förkvala till PBP i år. Som det verkar nu är det den längsta breveten i år som avgör hur pass tidigt man får anmäla sig till PBP nästa på. Så då är det väl bara att sikta in sig på Örebros 100-milare (som rent tidsmässigt är den enda som funkar) och köra.

Så, vad ska jag köpa för ram?

3 comments:

Oskar said...

Velo Orange? Thorn?

Oskar said...

Åsså en prenumeration på Bicycle Quarterly förstås....

Middleman said...

Velo Orange hade ju varit klockrent! Det är ju bara det här med cantibromsar som jag inte gillar och det verkar vara det på alla deras ramar.

Thorn såg defintivt intressant ut.. Verkar dock vara en jäkligt krånglig beställningsprocess.