Thursday, November 17, 2011

Reflexvästar...

...är fula. Det tror jag inte att så många säger emot. Annars verkar det ju faktiskt vara så att reflexvästen är högsta mode sedan ett tag. Den syns framför allt på många cyklister, en hel del motorcyklister och tittar man riktigt noga så kan man även få se en och annan fotgängare med reflexväst (och då syftar jag inte på dagisklasser).

Fulväst...
Men snyggt? Näe, inte det minsta. Det är precis som One-piece och harem-byxor; bara för att det är populärt och för att många har det, blir det inte snyggt. Ur ett praktiskt perspektiv kanske det är bra... ur ett estetiskt perspektiv är det en ren katastrof. Det kanske inte spelar någon roll för Nishiki-gubbarna som åker rätt ut i korsningarna med öppen och fladdrande reflexväst... men för mig gör det faktiskt det. Jag är nog definitivt lite fåfäng när det gäller min cykelklädsel (och mina cyklar). Det ska vara smalt, diskret, färgmatchat, och i den ekvationen får inte en reflexväst plats. Möjligtvis en reflexväst från Rapha. Rosa, bara för att spä på fjollstämpeln lite. Under randonneurlopp måste man ha en relexväst med sig och på sig under dygnets mörka timmar. Men då är det bara att bita ihop, precis som med allt annat som gäller randonneuraktiviteter.

...och snyggväst.
Som vanligt en disclaimer: jag vill på intet sätt förringa behovet av att synas i mörker. En reflexväst kan självklart vara ett alternativ. Jag vägrar dock reflexväst (till vardags) och löser mina visibilitetsbehov på annat sätt: bra lampor, kläder med reflexdetaljer och reflexer på cykeln (givetvis diskreta och färgmatchande, men väl synliga när de blir belysta).

Och slutligen, varför i hela fridens namn har man på sig en relexväst i fullt dagsljus?

2 comments:

Sofia said...

Jag vill ha den rosa! Sjukt fin!

Middleman said...

£155. Och då får du en ruggarns snygg cykeltröja på köpet. Det fixar väl Jonte i julklapp? :)