Sunday, November 6, 2011

Kompiscrossen - Pojkcrossen 2.0 Race Report

Förra deltävlingen slappade jag; stannade kvar i sängen och skyllde lite på någon bugg i systemet av något slag. Kände lite samma idag, men beslöt mig för att ge mig av ändå.

Konceptet var väl ungefär som vanligt: en cykeltur genom stan till Stora Skuggan (hade hoppas på tävling vid Flatenbadet, men så blev det tyvärr inte). Mötte upp med ett ett gäng CX-killar vid universitetet. Christian dök inte upp idag eftersom han tydligen gav sig på att springa en mara igår... dåligt bortförklaring tycker jag. Banvisning och sedan en jäkla fart redan från start.

Någonstans i den där klumpen är jag
Jag konstaterade redan under banvisningen att det här inte direkt var en bana för mig; platt, många svängar, leriga och sugande transporter på mestadels gräs. Jag gillar när det är grus, kuperat och relativt otekniskt. Jag har en tung cykel, dåliga däck (kasst fäste på gräset) och dålig teknik. Tappar därför väldigt mycket vid varje igångdrag efter en sväng. Dagens bana innehöll 21 svängar på 90 grader eller mer, per varv (ca 1.8km per varv).

Jag var som vanligt för slapp (långsam) i starten och hamnade långt bak. Höll 5 pers bakom mig hela tiden och körde om ett par. Hade en "battle" med i kille i många varv. Han drog ifrån i början av varvet, jag jobbade mig i kapp och var upp i rygg vid varvningen. Så fortsatte det fram till näst sista varvet då han tappade fästet i en kurva och jag drog ifrån. Synd, hade hoppats på en spurtuppgörelse för en gångs skull. Snittpulsen under loppets 44 minuter hamnade på 161, dvs. 88% av max.

Fortfarande fokuserad efter sväng nr 828 543
I resultatlistan hamnade jag långt bak idag, 32 av 40 startande. Dagens glädjeämne var väl för övrigt att jag inte blev varvad förrän efter 25 minuter (av Mikael Flockhart som var totalt överlägsen idag, fattar inte hur han får så mycket krut ur dom där smala benen) och att till och med jag fick varva en person på sista varvet.

Tog sedan och rullade 35km extra på vägen hem via favvostigarna i Nackareservatet. Fick tyvärr dras med en pyspunka sista milen vilket gjorde att jag var tvungen att stanna och pumpa var 10:e minut. Hade med mig slang men orkade inte byta ute i fält på den väldigt skitiga cykeln. Senare på eftermiddagen blev den ca 2 timmars vård av cykeln för att få den i någorlunda skick igen. Gräs och lera kan verkligen ta sig in överallt.

Upploppet... trött.
Så för att summera Kompiscrossen 2011: riktigt kul, både som tävlings/träningsform och som koncept. Blåbär tillsammans med sverigeelit på gemytliga tillställningar. Nästa år ska jag bli snabbare! Måste bara ta reda på hur man tränar det på ett vettigt sätt.

2 comments:

Tille said...

21 svängar? Jag tror att jag fick det till 19. Men platt är den. Tills nästa gång hoppas jag kunna bygga in lite mer skarpa kurvor och en löpbacke. Så öva teknik och igångdrag :-)

/Tille

Middleman said...

Hmm... hade nog räknat upplopp/startsvägen dubbelt. Och svägen upp på vägen efter serpentinavsnittet är nog ingen riktig sväng. Så du har nog rätt :)

Teknik och igångdrag - check!